یکشنبه 18 شهریور 1403
25.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاداروهای وگووی و اوزمپیک با یک اختلال چشمی تهدیدکننده بینایی مرتبط است

داروهای وگووی و اوزمپیک با یک اختلال چشمی تهدیدکننده بینایی مرتبط است

داروهای وگووی و اوزمپیک با یک اختلال چشمی تهدیدکننده بینایی مرتبط است

طبق داده‌های یک مطالعه جدید:

بیمارانی که از داروهای کاهش وزن و دیابت وگووی و اوزمپیک شرکت نووُ نوردیسک و داروهای مشابه آن استفاده می‌کنند ممکن است در معرض خطر ابتلا به یک بیماری چشمی تهدیدکننده بینایی قرار بگیرند.

داروهای یادشده و هم‌چنین داروی ریبِل‌سز (Rybelsus) حاوی ماده مؤثره سماگلوتاید و متعلق به دسته‌ای از داروها به نام آگونیست‌های گیرنده GLP-۱ هستند.

نتایج داده‌های محققان بیمارستان عمومی ماساچوست که در نشریه JAMA Ophthalmology منتشر شد، نشان می‌دهد که میزان مشکل چشمی نوروپاتی ایسکمیک قدامی عصب بینایی غیرشریانی (NAION) در افرادی که سماگلوتاید را برای درمان دیابت نوع ۲ مصرف می‌کردند ۸.۹ درصد، و  ۱.۸  درصد در دریافت‌کنندگان داروهای دیابت غیر GLP-۱ بود.

هم‌چنین افرادی که برای آن‌ها سماگلوتاید را به‌منظور درمان اضافه‌وزنی یا چاقی تجویز کرده بودند میزان ابتلا به این بیماری ۶.۷ درصد و افرادی که از سایر داروها برای کاهش وزن استفاده می‌کردند ۰.۸ درصد بود.

بیماری NAION ناشی از جریان ناکافی خون به عصب بینایی ایجاد می‌شود و موجب از دست‌رفتن بینایی به‌طور ناگهانی و بدون درد در یک چشم می‌شود. این دومین علت شایع کوری ناشی از آسیب عصب بینایی پس از گلوکوم است.

پس از درنظر گرفتن سایر عوامل خطر برای این بیماری مانند فشار خون بالا، و آپنه انسدادی خواب، استفاده از سماگلوتاید در افرادی که آن را برای دیابت مصرف می‌کردند با بیش از ۴ برابر بیشتر، و در افرادی که آن را به‌عنوان درمان چاقی مصرف می‌کردند با بیش از ۷ برابر بیشتر خطر ابتلا به NAION همبسته بود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر