جمعه 30 شهریور 1403
22.6 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهادارو درد شد، مرهم نشد

دارو درد شد، مرهم نشد

دارو درد شد، مرهم نشد

یونس عرب، مدیرعامل انجمن بیماران تالاسمی درباره افزایش آمار فوتی‌ها به‌دلیل نبود دارو بر اثر تحریم‌ها گفت:

سال۱۴۰۰ سیاه‌ترین سال برای بیماران تالاسمی بوده است. قبل از تحریم‌ها به‌طور متوسط سالی ۱۰ تا ۲۰ مورد فوتی داشتیم، عدد خیلی بزرگ‌تر شد و رسیدیم به ۱۵۰ تا ۱۸۰ فوتی در سال و متأسفانه از اول بازگشت تحریم‌ها ۶۶۲ بیمار تالاسمی را از دست داده‌ایم. این آمارها را نمی‌توان کتمان کرد.

از ۱۰۰ درصد مشکلات تامین داروهای بیماران تالاسمی ۸۰ درصد خارجی و ۲۰ درصد داخلی است. ناراحتی ما آن ۲۰ درصد و گلایه‌ از مدیران داخلی است. تولید داروهای داخلی وابسته به واردات مواد اولیه است و شرکت‌های تولیدی داخل نیازمند به تأمین منابع تولید مواد اولیه از خارج هستند که باید از منابع معتبری خرید کنند زیرا اگر از منابع نامعتبر خریداری شود هزینه‌ها کمتر به حساب می‌آید و منفعت تولید برای آن‎‌ها بیشتر می‌شود اما ممکن است که بیماران دچار عارضه‌هایی مثل شکم‌درد و مشکلات پوستی شوند.

۲۳ هزار بیمار تالاسمی این‌روزها که نه، بلکه در پنج سال گذشته و از شروع تحریم‌ها با این مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بیماران تالاسمی اگر دارو دریافت نکنند، نتیجه در همان لحظه مشخص نشده و علائم ظاهری ندارد اما بعد از گذشت دو سال دیگر بدن قادر به ادامه‌ حیات نخواهد بود.

طرح دارویار به ما آسیب زد. نامه‌ای به سران قوا زده بودیم که با برداشته‌شدن ارز ترجیحی چند مشکل به‌وجود می‌آید. مسئولان نمی‌توانند سهم پرداختی از جیب بیماران را کنترل کنند و افزایش پیدا می‌کند. قصد داشتند از قاچاق معکوس دارو به دلیل مابه‌التفاوت ریالی جلوگیری کنند، غافل از این‌که قاچاق معکوس دارو به‌دلیل مابه‌التفاوت دلاری اتفاق می‌افتاد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر