جمعه 30 شهریور 1403
23.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهادرک کتامین‌درمانی برای افسردگی

درک کتامین‌درمانی برای افسردگی

درک کتامین‌درمانی برای افسردگی

افسردگی در سال‌های اخیر روند افزایشی داشته است. بر اساس مطالعه‌ای که در نشریه American Journal of Preventive Medicine منتشر شد، تقریباً از هر ۱۰ بزرگسال در آمریکا یک نفر و از هر پنج نوجوان یک نفر در سال ۲۰۲۰ افسردگی را گزارش کردند که در مقایسه با ۶.۶ درصد آمریکایی‌ها در سال ۲۰۰۵ افزایش یافته است.

هنگامی که فلوکستین (پروزاک) در دهه ۱۹۸۰ معرفی شد، این اولین داروی ضد افسردگی از نوع مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) بود که توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تایید شد.

در آن زمان، این دارو یک درمان پیشگامانه برای افسردگی در نظر گرفته می‌شد. یکی از معایب آن، این است که ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا به‌طور مؤثر عمل کند. اینجاست که درمان با داروی کتامین‌ مطرح می‌شود.

کتامین که برای نخستین بار توسط FDA در سال ۱۹۷۰ برای بیهوشی در حین جراحی تایید شد، بعداً مشخص شد که دارای اثرات ضد افسردگی و ضد اضطراب سریع است. سپس پزشکان شروع به بررسی آن به عنوان درمانی برای افسردگی کردند.

کتامین نسبت به SSRIهای معمولی مجموعه‌های دیگری از انتقال‌دهنده‌های عصبی را در مغز هدف قرار می‌دهد، بنابراین بیمارانی که به اثرات درمانی با داروهای ضد افسردگی معمول دست پیدا نکرده‌اند ممکن است با کتامین‌درمانی شانس بیشتری داشته باشند.

بیماران مبتلا به افسردگی ممکن است از یکی از گزینه‌های بالینی برای غلبه بر مقاومت به درمان مانند کتامین بهره‌مند شوند، اگر:

۱-آن‌ها قبلاً به داروهای ضد افسردگی مرسوم یا روان‌درمانی پاسخ خوبی نداده‌اند.

۲-هیچ بیماری دیگری مانند تشنج، سوء مصرف مواد یا مشکلات کبدی یا کلیوی ندارند.

۳-در حال حاضر هیچ دارویی مصرف نمی‌کنند که ممکن است با کتامین تداخل داشته باشد.

درمان کتامین معمولاً به یکی از دو روش انجام می شود. در تزریق داخل وریدی (IV)، کتامین مستقیماً از طریق یک سوزن کوچک که در رگ بازوی شما قرار داده می‌شود، وارد جریان خون می‌شود. تزریق معمولاً حدود ۴۰ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد و در طول کل عمل تحت نظر خواهید بود.

در روش دیگر، کتامین را می‌توان از طریق یک اسپری داخل بینی مصرف کرد. داروی اسکتامین داخل بینی، در حال حاضر تنها فرمول مورد تأیید FDA، توسط اسپری بینی در یک محیط بالینی نظارت‌شده و ساختار یافته تجویز می‌شود. داروی اسکتامین از طریق جدار داخل بینی جذب می‌شود. این روش ممکن است برای افرادی که از سوزن می‌ترسند یا رگ‌هایی دارند که دسترسی به آن‌ها برای تزریق داخل وریدی دشوار است ترجیح داده شود.

کتامین می تواند عوارض جانبی مانند کاهش یا افزایش موقت فشار خون در طول تزریق یا مدت کوتاهی پس از آن، تهوع و استفراغ و سرگیجه داشته باشد. کتامین‌درمانی برای افسردگی معمولاً شامل یک سری جلسات درمانی تحت نظارت دقیق در طی چند هفته در مطب به‌طور سرپایی است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر