پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
26.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهارئیس انجمن نفرولوژی ایران: آمار دقیق فوتی‌های احتمالی بر اثر استفاده از...

رئیس انجمن نفرولوژی ایران: آمار دقیق فوتی‌های احتمالی بر اثر استفاده از محلول‌های دیالیز صفاقی را باید وزارت بهداشت اعلام کند

رئیس انجمن نفرولوژی ایران: آمار دقیق فوتی‌های احتمالی بر اثر استفاده از محلول‌های دیالیز صفاقی را باید وزارت بهداشت اعلام کند

دکتر شهرزاد عصاره، رئیس انجمن نفرولوژی ایران در توضیح مسمومیت بیماران دیالیزی بر اثر استفاده از محلول‌های دیالیز صفاقی گفت:

آمار دقیق فوتی‌های احتمالی را باید وزارت بهداشت اعلام کند. در حال حاضر ۸۰۰ نفر در سطح کشورمان از طریق “دیالیز صفاقی” درمان می‌شوند و مابقی بیماران که بیش از ۲۵ هزار نفر هستند دیالیز خونی دریافت می‌کنند.

برای انجام دیالیز‌، کاتتر یا لوله‌ای در شکم تعبیه می‌شود تا محلول دیالیز وارد فضای صفاقی شود؛ از این طریق دو لیتر محلول وارد صفاق (غشای حفره شکم) می‌شود و این محلول ۶ ساعت باقی می‌ماند و سموم بدن را جذب می‌کند؛ سپس محلول را از طریق لوله خارج می‌کنند تا مواد زائد خون مانند پتاسیم، کراتینین، اوره و… تصفیه شود، این محلول باید کیفیت بالا، مناسب و تأییدیه‌های لازم از نظر فیزیولوژیک را داشته باشد.

محلول دیالیز صفاقی این شرکت، آلوده به آلومینیوم بوده است و پزشکان پس از مدتی از مصرف این محلول توسط بیماران، متوجه شدند که بیماران دچار عوارض و در حال بدحال شدن هستند که در نهایت به این تشخیص رسیدند که این امر ناشی از آلودگی محلول دیالیزی بوده است که پس از بررسی‌های سازمان غذا و دارو این موضوع محرز شد.

شرکت‌های تولیدکننده باید مواد دارویی خود را تحت کنترل کیفی قرار دهند که در این فرآیند احتمالا متوجه نشده‌اند که این محلول آلودگی دارد. سازمان غذا‌و‌دارو نیز بر این موضوع باید نظارت کند تا محلول‌ها قبل از رسیدن به دست بیماران از نظر کیفی کنترل شوند که گویا در این زمینه نیز دقت کافی انجام نشده است.

در کشور یک شرکت تولیدی و یک شرکت واردکننده محلول دیالیز صفاقی داریم. شرکت وارداتی سهم کمی در تأمین محلول موردنیاز بیماران دیالیزی دارد و اکثر بیماران از تولید داخل استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر