جمعه 30 شهریور 1403
22.6 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاساخت یک داروی جدید برای رویش مجدد دندان‌ها

ساخت یک داروی جدید برای رویش مجدد دندان‌ها

ساخت یک داروی جدید برای رویش مجدد دندان‌ها

تکوین‌نیافتگی دندان (Tooth agenesis)، یک بیماری ژنتیکی است که مبتلایان بدون برخی از دندان‌های خود متولد می‌شوند. سه نوع Tooth agenesis وجود دارد: اندونشیا (anodontia)، هیپودنشیا (hypodontia)، اولیگودنشیا (oligodontia). افراد مبتلا به اندونشیا دندان‌های طبیعی‌شان رشد نمی‌کند. زمانی که فردی فاقد شش دندان یا بیشتر باشد، این اختلال با عنوان الیگودنشیا طبقه‌بندی می‌شود. و زمانی که افراد یک تا شش دندان نداشته باشند هیپودنشیا نامیده می‌شود. این بیماران از سن کم در جویدن، بلعیدن، و صحبت‌کردن دچار مشکل می‌شوند که حتی می‌تواند بر رشدشان نیز تأثیر بگذارد.

یک پژوهش جدید توسط محققان ژاپنی نشان می‌دهد پروتئینی که توسط ژن USAG-۱ سنتز می‌شود، رشد دندان‌ها را محدود می‌کند. آن‌ها یک داروی آنتی‌بادی خنثی‌کننده ساخته‌اند که می‌تواند عملکرد این پروتئین را مسدود کند. تحقیقات قبلی نشان داده است که ستردن برخی ژن‌ها موجب کاهش رشد در دندان موش‌های اصلاح‌شده از نظر ژنتیکی می‌شود.

این داروی جدید به افرادی کمک می‌کند که به‌دلیل ابتلا به Tooth agenesis بدون برخی از دندان‌های خود متولد می‌شوند. بین ۳ تا ۱۰ درصد از جمعیت آمریکا به این بیماری مبتلا هستند.
به گزارش نیویورک پست: تیم تحقیقاتی ژاپنی که مسئول این اختراع پیشگامانه است، قرار است آزمایشات بالینی خود را در ژوئیه ۲۰۲۴ آغاز کند.

اگر آزمایشات بالینی به‌خوبی پیش رود تا سال ۲۰۳۰ نخستین دارویی در دسترس خواهد بود که امکان رشد دندان‌های جدید را برای افراد مبتلا به این بیماری ژنتیکی فراهم می‌آورَد.

محققان امیدوارند پس از آزمایش‌های بیشتر، این دارو در آینده برای درمان علائم آنودنشیا در کودکان ۲ تا ۶ ساله نیز مورد استفاده قرار گیرد.
انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر