یکشنبه 18 شهریور 1403
23.7 C
Tehran
خانهمقالات علمی داروییسرطان روده بزرگ؛ پیامد تلخ جوامع صنعتی

سرطان روده بزرگ؛ پیامد تلخ جوامع صنعتی

سرطان روده بزرگ؛ پیامد تلخ جوامع صنعتی

دکتر مونا ملک‌زاده مغانی، متخصص پرتودرمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که سرطان روده بزرگ یکی از سرطان‌های شایع جوامع صنعتی است گفت:

میزان شیوع این بیماری در دهه‌های اخیر رو به افزایش است.  کم‌خونی یکی از علائم شایع این سرطان است. زمانی که توده سرطانی در روده ایجاد می‌شود، این توده مرتبا از بدن خون دریافت و آن را همراه مدفوع دفع کرده و فرد مبتلا را دچار کم‌خونی می‌کند. بسته به قرارگیری توده سرطانی در سمت راست یا چپ روده، علائم می‌تواند متفاوت باشد.

علائمی همانند دفع خون روشن از بدن و یا انسداد روده را نیازمند بررسی و توجه است. این علائم می‌تواند زنگ خطری برای مراجعه سریع و فوری به پزشک باشد؛ چرا که هر چه زمان تشخیص ودرمان زودتر باشد، شانس درمان مبتلایان نیز به مراتب بالاتر می‌رود.

مصرف زیاد چربی‌ها می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به سرطان روده کند. ورزش و انجام فعالیت‌های فیزیکی یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها برای پیشگیری از سرطان روده است. گنجاندن ساعتی در روز برای ورزش می‌تواند به میزان قابل‌توجهی از بروز این بیماری جلوگیری کند. ورزش کردن، پرهیز از مصرف غذاهای چرب و مصرف ویتامین‌ها و میوه‌جات و سبزیجات می‌تواند به میزان قابل‌توجهی از بروز این سرطان پیشگیری کند.

سرطان روده از معدود سرطان‌هایی است که حتی اگر متاستاز هم در بدن فرد ایجاد شده باشد به‌عنوان یکی از سرطان قابل درمان شناخته می‌شود. شیوع این سرطان در زنان و مردان برابر است. این سرطان معمولا با افزایش سن شیوع بیشتری پیدا می‌کند هم‌چنین این بیماری در برخی افراد به صورت ژنتیکی نیز در سنین پایین‌تر می‌تواند ایجاد شود. جراحی متداول‌ترین روش درمان سرطان روده، و در ادامه رادیوتراپی، شیمی‌درمانی، درمان هدفمند و ایمونوتراپی از مهم‌ترین روش‌های درمانی است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر