پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
21 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاشیوع بیماری سرخک در عراق

شیوع بیماری سرخک در عراق

شیوع بیماری سرخک در عراق

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شیوع بیماری سرخک در عراق خبر داد و گفت:

هموطنانی که قصد شرکت در مراسم اربعین را دارند قبل از سفر، از کامل‌بودن سابقه واکسیناسیون سرخک کودکان زیر ۱۵ سال خود اطمینان داشته باشند و برای این منظور با در دست‌داشتن کارت واکسن کودکان خود به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه و در صورت نیاز نسبت به تکمیل واکسیناسیون کودکان خود اقدام کنند.

دکتر حسین فرشیدی افزود: سرخک یک بیماری ویروسی است که عموما کودکان را مبتلا می‌کند ولی افراد بزرگسال چنان‌چه سابقه ابتلا به بیماری یا واکسیناسیون نداشته باشند نیز در معرض خطر ابتلا خواهند بود.

دوره نهفتگی بیماری سرخک از ۷ تا ۲۱ روز متفاوت است و بیماری با تب، علائم تنفسی و بثورات پوستی قرمز رنگ که از صورت شروع شده و به سمت اندام‌ها گسترش می‌یابد و تظاهر می‌کند. چهار روز قبل از بروز تظاهرات پوستی تا چهار روز بعد از آن، بیماری از طریق تنفسی قابل‌انتقال است.

بیماری سرخک بسیار مسری است و موثرترین راه مقابله با آن واکسیناسیون به‌موقع است.

در کشورهای همسایه از جمله عراق پوشش واکسیناسیون کودکان برای مهار بیماری سرخک کافی نیست؛ از این‌رو شاهد همه‌گیری‌ این بیماری در کشورهای همجوار به ویژه افغانستان، پاکستان و عراق هستیم.

کشور عراق بر حسب مستندات سازمان جهانی بهداشت از سال قبل شاهد اپیدمی بزرگ سرخک بوده و موارد بیماری در ماه‌های اخیر افزایش بیشتری نیز داشته است.  تعداد موارد سرخک در سال ۲۰۲۳ برابر با ۹۶۵۱ مورد بوده که در طی ۶ ماه اول سال ۲۰۲۴ به ۲۸هزار و ۷۸۳مورد افزایش یافته است.

در حین سفر تا حد امکان از تماس با بیماران احتمالی خودداری کنند و در صورت بروز علائم بیماری در حین سفر یا بازگشت به کشور، به مراکز بهداشتی درمانی جهت بررسی و جلوگیری از انتشار بیماری مراجعه کنند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر