شنبه 31 شهریور 1403
26.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاعدم سلامت دندان‌ها با خطر زوال عقل مرتبط است

عدم سلامت دندان‌ها با خطر زوال عقل مرتبط است

عدم سلامت دندان‌ها با خطر زوال عقل مرتبط است

بر اساس تحقیقات، نحوه مراقبت از دندان‌ها ممکن است بر توانایی‌های شناختی افراد در آینده تأثیر بگذارد. یک مطالعه که در ماه ژوئیه در نشریه Neurology منتشر شد، نشان می‌دهد که اگر افراد تمام دندان‌های خود را از دست بدهند یا عفونت لثه‌ای به نام التهاب پیرادندانی داشته باشند با افزایش سن بخش‌هایی از مغزشان ممکن است بیشتر در معرض آتروفی یا اختلالات مغزی قرار گیرد.

علاوه‌بر زوال شناختی، بیماری التهاب پیرادندانی عفونت‌های جریان خون، با بیماری‌های تنفسی، آرتریت روماتوئید، بیماری عروق کرونر، مشکلات قند خون، دیابت و حتی زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد مرتبط است. برخی محققان معتقدند زمانی‌که فردی دندان‌های خود را از دست می‌دهد عادات غذایی او تغییر می‌کند و در نتیجه مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کند. کمبود مواد مغذی مانند ویتامین‌های گروه B ممکن است به‌دلیل تغییر در عادات غذایی ناشی از، از دست‌دادن دندان‌ها بر توانایی‌های شناختی تأثیر بگذارد.

طبق اعلام کلینیک مایو: دندان‌ها باید روزانه دست‌کم ۲بار با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک زده شوند. انجمن دندانپزشکی آمریکا نیز زمان مسواک‌زدن را در هر بار دست‌کم ۲ دقیقه مشخص کرده است. مسواک‌زدن مانند نخ دندان‌کشیدنِ روزانه و معاینات منظم پزشکی به پیشگیری از بیماری التهاب پیرادندانی کمک می‌کند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر