پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
21 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاعمل موفقیت‌آمیز پیوند ترکیبی چشم و صورت

عمل موفقیت‌آمیز پیوند ترکیبی چشم و صورت

برای نخستین‌بار/

عمل موفقیت‌آمیز پیوند ترکیبی چشم و صورت

جراحان مرکز پزشکی لانگون هلث دانشگاه نیویورک در یک دستاورد پزشکی پیشگامانه، نخستین پیوند کامل چشم و صورت را با موفقیت انجام دادند. این روش انقلابی که در نشریه Journal of the American Medical Association به تفصیل شرح داده شده، یک گام مهم رو به جلو در زمینه جراحی ترمیمی است و امید جدیدی را برای بیماران مبتلا به صدمات شدید صورت – حتی تا حد از دست‌دادن چشم – ایجاد می‌کند.

گیرنده، مردی ۴۶ ساله که دچار آسیب شدید برق فشار قوی شده بود، نه تنها یک چهره جدید، بلکه پیوند کامل چشم چپ را نیز از یک اهداکننده دریافت کرد. هدف این رویکرد نوآورانه پرداختن به یکی از چالش برانگیزترین جنبه‌های بازسازی صورت است: پُرکردن جای چشم از دست‌رفته.

تیم جراحی به رهبری دکتر ادواردو دی. رودریگز از تکنیک‌های پیشرفته و دستگاه های جراحی شخصی‌شده برای غلبه بر این چالش‌ها استفاده کردند. آن‌ها با استفاده از راهنماهای چاپ سه‌بعدی و اتصالات عروقی با برنامه‌ریزی دقیق، توانستند کل سمت چپ صورت از جمله چشم را در یک عمل ۲۱ ساعته پیوند بزنند.

پیوند صورت در دو دهه گذشته به‌طور فزاینده‌ای رایج شده است و نتایج متحول‌کننده‌ای را برای بیماران مبتلا به ناهنجاری‌های شدید ارائه می‌دهد. با وجودِاین، تا به‌حال، پیوند چشم جدید به‌همراه چهره جدید هدفی دست نیافتنی بوده است. پیچیدگی پیوند چشم نه تنها در ماهیت ظریف خود اندام بلکه در شبکه پیچیده عروق خونی و اعصابی است که از عملکرد آن پشتیبانی می‌کند.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر