شنبه 31 شهریور 1403
29.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهامصرف داروهای فشار خون در سنین بالا ممکن است خطر زوال‌عقل را...

مصرف داروهای فشار خون در سنین بالا ممکن است خطر زوال‌عقل را کاهش دهد

مصرف داروهای فشار خون در سنین بالا ممکن است خطر زوال‌عقل را کاهش دهد

فشار خون کنترل نشده می‌تواند منجر به چندین عارضه از جمله حملات قلبی، سکته مغزی و زوال‌عقل شود. یک مطالعه جدید نشان داده است که بیمارانی که در سنین بالا از دارو برای کنترل فشار خون استفاده می کنند، کمتر در معرض خطر زوال‌عقل قرار می‌گیرند.

طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ (CDC) آمریکا، تقریبا فشار خون نیمی از بزرگسالان در این کشور بالا است و تنها ۲۵٪ از افراد مبتلا به فشار خون بالا آن را تحت کنترل دارند. در سال ۲۰۲۱، ۶۹۱۰۹۵ نفر در آمریکا به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به‌دلیل فشار خون مدیریت‌نشده جان خود را از دست دادند.

محققان در این مطالعه که در نشریه Jama Network منتشر شد، دریافتند که افراد مسن که از داروهای فشار خون استفاده می‌کنند، ۲۶ درصد کمتر از افراد دارای فشار خون درمان‌نشده در معرض خطر ابتلا به زوال‌عقل هستند.

فشار خون، شایع‌ترین عامل خطر برای زوال‌عقل است که بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. فشار خون بالا در میانسالی با افزایش تقریباً ۶۰ درصدی خطر زوال‌عقل به دلایل مختلف و تقریباً ۲۵ درصدی افزایش خطر آلزایمر مرتبط است.

زوال‌عقل عروقی که شایع‌ترین شکل زوال‌عقل همراه با فشار خون بالا است زمانی اتفاق می‌افتد که مغز به دلیل ضخیم‌شدن رگ‌های خونی ناشی از فشار خون، اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. این وضعیت هم‌چنین منجر به تجمع آمیلوئیدها می‌شود که با زوال‌عقل مرتبط است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر