جمعه 30 شهریور 1403
25.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهانخستین داروی جدید ترک سیگار در ۲۰ سال اخیر نتایج امیدوارکننده‌ای را...

نخستین داروی جدید ترک سیگار در ۲۰ سال اخیر نتایج امیدوارکننده‌ای را در آزمایشات نشان می‌دهد

نخستین داروی جدید ترک سیگار در ۲۰ سال اخیر نتایج امیدوارکننده‌ای را در آزمایشات نشان می‌دهد

 یک داروی جدید ممکن است به‌زودی به مردم کمک کند تا مهلک‌ترین عادت جهان را ترک کنند. شرکت اَچیو لایف ساینسز (Achieve Life Sciences) یک شرکت مستقر در سیاتل، آمریکا، نتایج مثبت فاز ۳ کارآزمایی دارویی را به نام سیتی‌سینیکلین (cytisinicline) اعلام کرده است.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) سیگار سالانه موجب مرگ بیش از هفت میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود و آن را به علت اصلی مرگ‌و‌میر قابل پیش‌بینی تبدیل کرده است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ تعداد تلفات به هشت میلیون نفر در سال افزایش یابد.

در حال حاضر تنها دو درمان غیرنیکوتینی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تأیید شده و تقریبا ۲۰ سال است که هیچ داروی جدیدی معرفی نشده است. دو درمان غیرنیکوتینی موجود در بازار عبارتند از وارنیکلین تارتات با نام‌های تجاری چانتیکس (Chantix) و  چامفیکس (Chamfix)  و بوپروپیون هیدروکلراید با نام‌های تجاری وِلبورتین (Wellbutrin) و زیبان (Zyban).

هر دو با عوارض جانبی جدی مرتبط هستند. درمان‌های موجود در حال حاضر دارای سابقه «هشدار سطح بالا» و نرخ بالای عوارض جانبی هستند که منجر به عدم پذیرش و یا عدم ادامه درمان می‌شود.

داروی سیتی‌سینیکلین در مطالعه فاز ۳ نشان می‌دهد که تا هشت برابر مؤثرتر از دارونما به ترک سیگار در افراد کمک می‌کند و به‌طور مداوم نرخ عوارض جانبی پایینی را نشان می‌دهد که مشکل اصلی درمان‌های موجود است.

این مطالعه نشان داد افرادی که سیتی‌سینیکلین مصرف کردند شش برابر بیشتر احتمال داشت که پس از شش ماه سیگار نکشند.

نزدیک به ۸۰۰ بزرگسال سیگاری در ۲۰ محل کارآزمایی بالینی اخیر شرکت کردند.

شرکت‌کنندگان سه دُز از این دارو را برای یک دوره ۶ هفته‌ای یا ۱۲ هفته‌ای دریافت کردند. داده‌های حاصل از دو کارآزمایی فاز ۳ نرخ بسیار پایینی از عوارض جانبی را بدون اینکه حادثه‌ای جدی مرتبط با درمان گزارش شود، نشان دادند.

این دارو به‌طور طبیعی از یک منبع گیاهی به دست می‌آید و در حال حاضر بیش از دو هزار شرکت‌کننده با میزان کم عوارض جانبی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

سیتیزین و مشتقات سیتیزین برای چندین دهه در کشورهای دیگر برای ساخت داروهای ترک سیگار به‌طور موفقیت‌آمیزی استفاده شده و نتایج این کارآزمایی بالینی یافته‌های قبلی را تأیید می‌کند.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر