شنبه 31 شهریور 1403
21 C
Tehran
خانهدسته‌بندی نشدهنشاسته مقاوم ممکن است به درمان بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک کند

نشاسته مقاوم ممکن است به درمان بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک کند

نشاسته مقاوم ممکن است به درمان بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک کند

یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه یِنا، محققان دانشگاه جیائو تونگ شانگهای، و محققان مؤسسه تحقیقات محصولات طبیعی و زیست‌شناسی لایب‌نیتس استفاده از نشاسته مقاوم در درمان بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) را توصیه می‌کند. نشاسته مقاوم نوعی کربوهیدرات است که می‌تواند بدون هضم‌شدن از دستگاه گوارش عبور کند. این ماده مغذی در روده بزرگ تخمیر می‌شود و باکتری‌های سالم روده را تغذیه می‌کند. جو دوسر، غلات کامل مانند ذرت خوشه‌ای و جو، لوبیا و حبوبات، برنج پخته و خنک‌شده، سیب‌زمینی و موز سبز برخی از منابع طبیعی نشاسته مقاوم هستند.

حدود ۳۰ درصد از جمعیت جهان به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا هستند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) این بیماری را به‌عنوان یک اپیدمی طبقه‌بندی کرده است.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که میکروبیوم روده ارتباط نزدیکی با NAFLD دارد. محققان یک مطالعه بالینی تغذیه را با ارزیابی ۲۰۰ شرکت‌کننده مبتلا به NAFLD به مدت چهار ماه انجام دادند. این مطالعه در نشریه Cell Metabolism منتشر شد.

همه شرکت‌کنندگان در طول دوره مطالعه از یک رژیم غذایی متعادل برخوردار بودند. علاوه‌بر این، ۴۰ گرم نوشیدنی پودر نشاسته قبل از غذا دو بار در روز به‌مدت چهار ماه، و به نیمی از آن‌ها پودر نشاسته مقاوم ساخته‌شده از ذرت داده شد، در حالی‌که بقیه نشاسته ذرت غیرمقاوم با کالری همسان دریافت کردند.

در پایان مطالعه، محققان متوجه شدند که سطح تری‌گلیسیرید کبدی گروهی که درمان نشاسته مقاوم دریافت کرده بودند در مقایسه با افراد گروه کنترل حدود ۴۰ درصد کمتر بود. آنزیم‌های کبدی و عوامل التهابی آن‌ها نیز بهبود یافت.

در حین تجزیه و تحلیل نمونه‌های مدفوع شرکت‌کنندگان، دانشمندان ترکیب میکروبی متفاوتی را در گروه نشاسته مقاوم مشاهده کردند که نشان‌دهنده کاهش سطح باکتری Bacteroides stercoris، بود. این نوعی باکتری است که بر متابولیسم چربی در کبد تأثیر می‌گذارد.

مزایای نشاسته مقاوم برای سلامتی

*بهبود سلامت متابولیک

*بهبود حساسیت به انسولین و در نتیجه کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲

*شما را سیر نگه می‌دارد و ممکن است به کاهش وزن کمک کند

*با تولید بیشتر باکتری‌های روده، سلامت روده را تقویت می‌کند

*یبوست را کاهش می‌دهد و ممکن است به اختلالات گوارشی مانند بیماری التهابی روده، کولیت اولسراتیو و بیماری کرون کمک کند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر