دوشنبه 2 مهر 1403
24.8 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهانشست خبری تفاهم‌نامه‌‌ای مهم/ کوتاه کردن دست دلالان از جنگل زیبای...

نشست خبری تفاهم‌نامه‌‌ای مهم/ کوتاه کردن دست دلالان از جنگل زیبای صنعت دارو

نشست خبری تفاهم‌نامه‌‌ای مهم/

کوتاه کردن دست دلالان از جنگل زیبای صنعت دارو

نشست خبری امضای تفاهم‌نامه وزارت علوم و صمت که به کوشش سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی در پژوهشکده گیاهان دارویی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

مهندس فرامرز اختراعی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی در ابتدای نشست این سندیکا که در پژوهشکده گیاهان دارویی دانشگاه شهیدبهشتی تهران، در حال برگزاری‌ست، از امضای تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت علوم و صمت خبر داد که در جهت «کاهش وابستگی به مواد اولیه دارویی» انجام می‌شود تا سنگ‌اندازان و دشمنان را از این صنعت دور کنیم.

مهندس فرامرز اختراعی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی در ادامه با اشاره به تامین بالای ۷۰درصدی نیازهای داخلی مواد موثره دارویی هزینه نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار اظهار امیدواری کرد؛ در حال تلاش فراوان هستیم تا نیازهای باقیمانده را هم به طور کامل پوشش دهیم و به خودکفایی کامل برسیم.

اختراعی در بخش پایانی حرف‌های خود با اشاره به خصومت‌هایی که وجود دارد با ذکر انتقاد به اتاق بازرگانی و نقش دلالی در صنعت از نقش آن‌ها به عنوان نقش سرعت‌گیر برای خودکفایی یاد کرد.

در بخش بعدی این مراسم، مهندس محمدمهدی برادران، معاون صمت با اشاره به افتخاراتی که پرسنل، تلاشگران و تمامی نیروی انسانی صنعت دارو به دست آورده‌اند، گفت؛ ما مفتخریم به این صنعت و همه کسانی که برای ایران عزت و عمر خودشان را گذاشته‌اند.

وی تاکید کرد؛ موضوع دارو را به معنای واقعی و به چشم صنعت ببینیم؛ یعنی تولید انبوه، قیمت تمام شده و رقابت با رقبای داخلی و خارجی، کاهش ارزبری و….همه این موارد را با هم ببینیم و ارتباط این صنعت با دیگر صنایع جدی گرفته شود؛ مجموعه وزارت نفت، پتروشیمی، صنعت معدن و تجارت و وزارت بهداشت.

به‌عنوان مثال از فارمکس قبل تا کنون ارتباط با حوزه پتروشیمی، چه در شرکت‌های خصوصی با ادبیات مشارکت می‌توانند با هم کار کنند.

برادران با اشاره به سرمایه فراوانی که در دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها نهفته و پنهان است؛ راهبرد اصلی بهبود صنعت را اتصال غذا و دارو دانست و ادامه داد؛ درست است که در سازمان غذا و دارو این اتصال وجود دارد اما بخش‌های مغفول مانده در صنایع دیگر مرتبط مورد هدف است. چون بهترین دارو غذای انسان است و نگاه حاکم در صنایع غذایی تهدیدی‌ست و در دارو فرصت محور.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با توصیف صنعت دارو به جنگل و سرزمینی زیبا، با اشاره به دشمنی‌ها به این سرزمین زیبا، و تبلور آن در سریال «محرمانه» افزود؛ در این مجموعه همه اشاره‌های دقیق این سریال به قدرت دلالان و مافیای دارو، دیدند و همه می‌دانند این افراد چه کسانی هستند.

در بخش پایانی نشست خبری امضای تفاهم‌نامه پنل تعاملی سندیکای تولید مواد اولیه دارویی چند نفر از مدیران عامل و متخصصان صنعت مواد اولیه به اظهار نظر درباره مباحث مطرح شده پرداختند.

در این نشست پر بحث و چالش که طی دو نوبت برگزار شد؛ در بخش اول دکتر برادران در پاسخ به موضوعات مطرح شده دوباره پشت تریبون رفت و توضیحات تازه‌ای ارائه کرد.

وی با تاکید به اهمیت و جدی‌گرفتن تولید ملی افزود؛ مسئله اصلی که به عنوان خط مشی در نظر گرفت؛ این است که ادبیات صنعت را در صنعت دارو گسترش دهیم. چون جمع موجود آنقدر پتانسیل دارد که هر حرکتی بخواهیم انجام دهیم جهش قابل‌توجهی در صنعت به وجود می‌آید؛ اما مسئله اصلی این است که جمع صنعت دارو و مواد اولیه دارویی هم‌افزایی و همگرایی بیشتری در آن دیده شود.

صنعت باید از درون، ارز خود را تامین کند. نه اینکه برود مثلا پسته بفروشد و مواد اولیه وارد کند و…

دارو باید تمام شاخصه‌های صنعتی را به کار بگیرد و چرخه‌ خود را کامل کند.

در بخش دوم این پنل، دکتر پیکان‌پور، معاونت سازمان غذا و دارو به جمع اعضای سندیکای مواد اولیه دارویی اضافه شد و درباره مباحث مطرح شده از جمله اختلاف آمارهای ارائه‌شده از مجلس و نهادهای ریاست جمهوری و مباحث بروکراتیک و قانونی فرایند تولید مواد اولیه و تخصیص ارزها نیز ابهام‌های موجود را پاسخ داد و درباره نگاه موجود به بحث و تبادل نظر پرداخت.

در پایان نیز تفاهم‌نامه سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی با معاونت پژوهشی وزارت علوم امضا شد.

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم در این خصوص گفت:

این تفاهم‌نامه می‌تواند زمینه همکاری دانشگاه‌ها با صنعت داروسازی را بیش از پیش تقویت کند.

اعضای هیأت علمی برای تبدیل وضعیت حتما باید با صنعت همکاری کنند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر