پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
19.8 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهانمایشگرهای وسایل الکترونیکی موجب آسیب به پوست می‌شوند

نمایشگرهای وسایل الکترونیکی موجب آسیب به پوست می‌شوند

نمایشگرهای وسایل الکترونیکی موجب آسیب به پوست می‌شوند

پیش‌‌تر اعتقاد بر این بود که محافظت از پوست در برابر نور خورشید به‌تنهایی می‌تواند از ابتلا به سرطان و پیری زودرس پیشگیری کند. اکنون دانشمندان دریافته‌اند نور آبی که با نام نور مرئی با انرژی بالا یا نور HEV نیز شناخته می‌شود، می‌تواند باعث آسیب سلولی و تسریع در روند پیری شود.

اگرچه منبع اصلی نور آبی، خورشید است اما وسایل الکترونیکی مانند لپ‌تاپ و تلفن‌های هوشمند نیز نور آبی ساطع می‌کنند. وقتی نور آبی به پوست برخورد می‌کند کلاژن را از طریق استرس اکسیداتیو از بین می‌بَرد و ماده‌ای به نام فلاوین را در پوست جذب می‌کند. این واکنش باعث آسیب به لایه‌های پوست می‌شود.

علائم آسیب نور آبی به پوست:

*ایجاد رنگدانه

*تورم و قرمزی

*چروک‌شدن زودرس

مراحل جلوگیری از آسیب پوست در اثر نور آبی

*محدود کردن مدت‌زمان استفاد از صفحه نمایش. بر اساس برآوردها، یک فرد در آمریکا روزانه به‌طور متوسط هفت ساعت را مقابل نمایشگرهای متصل به اینترنت می‌گذراند. مطالعات نشان داده‌اند که گذراندن زمان بیش از حد در مقابل صفحه نمایش بر سلامت و رفاه یک فرد از اختلال در خواب گرفته تا تغییر در خلق‌و‌خو تأثیر بسیار گسترده‌ای می‌گذارد. بنابراین محدود کردن استفاده از نمایشگر، نخستین گام در کاهش قرار گرفتن در معرض نور آبی است.

*استفاده از کرم‌های ضدآفتاب در مکان‌های سرپوشیده به همان اندازه‌ مهم است که هنگام بیرون‌رفتن از این کرم‌ها استفاده، و مداوما توصیه می‌شود. اطمینان حاصل کنید که کرم ضدآفتابی را انتخاب کرده‌اید که علاوه‌بر محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش، ورود نور آبی به پوست را نیز مسدود می‌کند.

*تعویض چراغ‌های LED با منابعی که نور آبی کمتری ساطع می‌کنند و هم‌چنین نزدیک‌نبودن دستگاه‌های الکترونیکی به صورت نیز می‌تواند یک راهکار مؤثر برای محافظت از پوست باشد.

*انتخاب محصولات مراقبت از پوست. محصولات مراقبت از پوست با مواد معدنی مانند زینک اکساید، دی‌اکسید تیتانیوم، و اکسیدهای آهن می‌توانند با ایجاد یک سد محافظتی بر روی پوست به انحراف پرتوهای نور کمک کنند. استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها به مبارزه با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. گنجاندن برخی روغن‌های گیاهی در برنامه روتین مراقبت از پوست مانند روغن چای سبز، روغن زیتون، روغن نارگیل، و روغن آفتابگردان نیز می‌توانند موجب کاهش نور مرئی پرانرژی شوند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر