پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
21 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهانوعی فیبر در جو دوسر موجب کاهش وزن می‌شود

نوعی فیبر در جو دوسر موجب کاهش وزن می‌شود

نوعی فیبر در جو دوسر موجب کاهش وزن می‌شود

آیا کاهش وزن می‌تواند به سادگی خوردن یک کاسه جو دوسر صبحگاهی باشد؟ بر اساس یک تحقیق جدید، پاسخ این سوال احتمالا مثبت است. محققان نوع فیبری را که معمولا در جو و جو دوسر یافت می‌شود شناسایی کرده‌اند که پتانسیل قابل‌توجهی برای کاهش وزن نشان می‌دهد.

طبق مطالعه محققان دانشگاه آریزونا، بتاگلوکان، نوعی فیبر موجود در بسیاری از مواد غذایی از جمله جو، جو دوسر، ذرت خوشه‌ای، ذرت شیرین، قارچ، جلبک دریایی و مخمرها می‌تواند موجب کاهش وزن شود.

در حین بررسیِ تأثیر فیبرهای گیاهی مختلف بر میکروبیوتای روده، محققان دانشگاه آریزونا دریافتند که به‌ویژه بتاگلوکان در کاهش وزن مؤثر است. هم‌چنین پس از آنالیز فیبرهایی مانند پکتین، دکسترین گندم، نشاسته و سلولز مشخص شد که تنها بتاگلوکان منجر به کاهش قابل‌توجه وزن و چربی بدن و بهبود تنظیم گلوکز در مطالعه آن‌ها روی موش‌های آزمایشگاهی شد.

اثر کاهش وزن بتاگلوکان به تغییرات در مولکول‌های تولید شده ناشی از تعامل باکتری‌های روده با فیبر به‌خصوص مولکولی به نام بوتیرات نسبت داده می‌شود.

بوتیرات سوخت سلول‌های روده بزرگ را تامین، و به حفظ بافت پوششی روده سالم کمک می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. علاوه‌براین، ترشح پپتیدهای روده مانند GLP-1 را تحریک کرده که به تنظیم عملکرد روده کمک می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد احساس سیری در افراد شود.

محققان بر این باورند که مصرف بتاگلوکان یک استراتژی غذایی امیدوارکننده برای کنترل بیماری‌های متابولیک است.

 نتایج این تحقیق در نشریه Nutrition منتشر شده است.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر