یکشنبه 18 شهریور 1403
23.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهانیمی از مبتلایان به ایدز در سنین ۲۵ تا ۳۹ سال

نیمی از مبتلایان به ایدز در سنین ۲۵ تا ۳۹ سال

نیمی از مبتلایان به ایدز در سنین ۲۵ تا ۳۹ سال

دکتر سیداحمد سیدعلی‌نقی، اپیدمیولوژیست،عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت: از اواخر سال ۱۳۹۸ که شاهد فراگیری شیوع کرونا بودیم، خدمات مراقبت و درمان HIV به‌دلیل عدم حضور بیماران در فضای درمانی ناشی از ترس از کرونا تحت‌تأثیر قرار گرفت.

 درحال حاضر ما حدود ۲۳ هزار نفر مبتلای زنده به HIV در کشور داریم که همه آن‌ها هم تحت‌درمان نیستند؛ اما کسانی که تحت‌درمان هستند وضعیت خوبی دارند و بیماری در بدن آن‌ها کنترل شده است. از این تعداد حدود ۱۶ هزار نفر به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری رفت‌و‌آمد دارند و می‌توان گفت که مستمر برای دریافت خدمات درمانی اقدام می‌کنند.

بیشتر مبتلایان (بیش از ۵۰ درصد) بین ۲۵ تا ۳۹ سال هستند. در آمار تجمیعی HIV (۴۴ هزار نفر از ابتدای ثبت موارد مثبت تاکنون) بالغ بر حدود ۵۸ درصد از افراد از طریق اعتیاد تزریقی، حدود ۲۴ درصد رابطه جنسی محافظت‌نشده، انتقال از مادر به کودک ۱.۷ درصد و حدود ۰.۲ درصد از طریق فرآورده‌های خونی به بیماری HIV مبتلا شده‌اند.

اگر آمار سالیان اخیر را به تفکیک هر سال بررسی کنیم سهم رابطه جنسی محافظت‌نشده بیش از اعتیاد تزریقی شده و حدود ۴۶ درصد سهم عوامل را به خود اختصاص می‌دهد. این به ما هشدار می‌دهد که باید نگران رفتارهای پرخطر جنسی باشیم.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر