پنج‌شنبه 3 آبان 1403
10 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاهر سال اتفاق می‌افتد: حدود ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار مورد مسمومیت...

هر سال اتفاق می‌افتد: حدود ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار مورد مسمومیت ناشی از استامینوفن

هر سال اتفاق می‌افتد: حدود ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار مورد مسمومیت ناشی از استامینوفن

الناز ذوقی، کارشناس امور خدمات بستری و سرپایی سازمان غذا‌و‌دارو گفت:

استامینوفن به‌عنوان یکی از رایج‌ترین داروهای مسکن، در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به‌ویژه برای کبد به‌دنبال داشته باشد. بر اساس آمارها، سالانه حدود ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار مورد مسمومیت ناشی از استامینوفن گزارش می‌شود که این موضوع نیازمند توجه ویژه مردم و جامعه پزشکی است.

اکثر موارد مسمومیت ناشی از مصرف تصادفی و یا خودسرانه داروها است و افراد باید از ترکیب استامینوفن با داروهای دیگر خودداری کنند. در بسیاری از موارد، مصرف بیش از حد در اثر استفاده همزمان از چندین داروی حاوی استامینوفن رخ می‌دهد.

عوارض اولیه مسمومیت شامل تهوع، استفراغ و درد شکم است که ممکن است به آسیب شدید کبدی منجر شود. در موارد حاد، نارسایی کبد و حتی مرگ نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

مردم باید از دُز مجاز استامینوفن آگاه باشند و برچسب‌های دارو را به‌دقت بخوانند. هم‌چنین مشاوره با پزشک در صورت وجود بیماری‌های زمینه‌ای یا مصرف سایر داروها بسیار حائز اهمیت است.

وی بر لزوم افزایش آگاهی عمومی در مورد خطرات مصرف خودسرانه داروها تأکید و افزود: با آموزش و اطلاع‌رسانی، می‌توانیم از بسیاری از مشکلات بهداشتی پیشگیری کنیم و سلامت جامعه را حفظ نمائیم.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر