جمعه 30 شهریور 1403
20.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاهر وعده قلیان معادل مصرف تا ۱۰۰ نخ سیگار

هر وعده قلیان معادل مصرف تا ۱۰۰ نخ سیگار

هر وعده قلیان معادل مصرف تا ۱۰۰ نخ سیگار

دکتر سید محمد طباطبایی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:

ذغال قلیان دارای منوکسید کربن است و خطرات مصرف آن را افزایش می‌دهد، سوخت ذغالی حاوی آهن، منوکسید کربن و مواد شیمیایی است که سرطان‌زا هستند. درجه حرارت و دود ناشی از سیگار حدود ۶۰۰ درجه و در قلیان بسیار بالاتر است و ذغال‌های نیمه سوخته گاز منوکسیدکربن را مستقیم به ریه منتقل می‌کنند.

در مصرف قلیان، مکش ریوی است و باید ریه‌ها را پر کرد؛ در حالی‌که در کشیدن سیگار مکش دهانی است و دود آن قورت داده می‌شود، بنابراین دود قلیان تا انتهای ریه نفوذ می‌کند.

دود تنباکو و سیگار حاوی بیش از ۴هزار ماده شیمیایی است و بیش از ۴۰ نوع از آن‌ها مواد محرک یا سمی و سرطان‌زا دارند. قلیان نیز ۴۰۰ ماده سمی و سرطان‌زا دارد. از طرفی تنباکوهای میوه‌ای علاوه بر این ۴۰۰ نوع، مواد مضرتری نیز دارند که از پوست میوه تخمیر شده با مواد افزودنی تهیه می‌شود؛ به‌شکلی که هر وعده قلیان معادل ۵۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار است.

استعمال دخانیات شایع‌ترین عامل قابل‌پیشگیری مرگ و ناتوانی است. تعداد زیادی از زیان‌های بهداشتی شامل بیماری‌های تنفسی، زخم‌های گوارشی و عوارض حاملگی نیز قابل استناد به استعمال دخانیات هستند. انتقال عفونت‌هایی از قبیل سل، ویروس تبخال، میکروب هلیکوباکترپیلوری (عامل زخم معده)، هپاتیت و ویروس‌های عامل عفونت‌های تنفسی سرماخوردگی و بیماری‌های روده‌ای از طریق مصرف قلیان نیز صورت می‌گیرد.

از میان شایع‌ترین بیماری‌هایی که با استعمال دخانیات در ارتباط هستند می‌توان به سرطان‌ها، بیماری‌های آترواسکروتیک قلبی / عروقی، بیماری‌های انسدادی مزمن ریه، حملات مغزی، بیماری‌های گوارشی و پوستی اشاره کرد. هم‌چنین مصرف دخانیات در زنان خطر ناباروری، یائسگی زودرس، سرطان دهانه رحم، پوکی استخوان، زایمان زودرس و سقط جنین و در مردان ناباوری مردان را به‌همراه دارد.

مواجهه کودکان با دود سیگار نیز باعث آسم، عفونت ریه و گوش میانی و مرگ ناگهانی می‌شود. هم‌چنین خطر ابتلا به بیماری دیابت در بین افراد مصرف‌کننده دخانیات ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر است. مصرف دخانیات خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی را ۲ تا ۴ برابر افزایش می‌دهد.

افراد سیگاری نسبت به غیرسیگاری‌ها به میزان بیشتری به عفونت و التهاب لثه‌ها مبتلا می‌شوند. این امر موجب بوی بد دهان و پسرفت لثه‌ها و در نتیجه لق‌شدن دندان‌ها، افتادن خود به خود دندان‌ها در سنین جوانی و بزرگسالی می‌شود. هم‌چنین استعمال دخانیات موجب کاهش جریان خون لثه شده و ترمیم محل زخم ناشی از کشیدن دندان را به تأخیر می‌اندازد.

افزایش مالیات بر دخانیات به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر کاهش مصرف مؤثر است. با افزایش هزینه، شاهد کاهش مصرف در بخشی از مصرف‌کنندگان خواهیم بود و در صورت تخصیص مالیات‌های وصولی برای اموری هم‌چون فرهنگ‌سازی، افزایش اوقات فراغت و مبارزه با استعمال دخانیات، می‌توان برنامه‌ریزی و از استمرار برنامه اطمینان حاصل کرد؛ بنابراین افزایش مالیات یک راهکار اجرایی است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر