دوشنبه 26 شهریور 1403
24.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاهشدار/ بیش از نیمی از مردم جهان با کمبود ریزمغذی‌ها مواجه...

هشدار/ بیش از نیمی از مردم جهان با کمبود ریزمغذی‌ها مواجه و میلیاردها نفر در معرض خطر قرار دارند

هشدار/

بیش از نیمی از مردم جهان با کمبود ریزمغذی‌ها مواجه و میلیاردها نفر در معرض خطر قرار دارند

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید منتشر شده در نشریه The Lancet Global Health که نخستین تخمین جهانی از مصرف ناکافی ۱۵ ریزمغذی حیاتی را برای سلامت انسان ارائه می‌دهد، بیش از نیمی از جمعیت جهان با کمبود ریز مغذی‌ها از جمله سطوح ناکافی کلسیم، آهن، و ویتامین‌های C و E مواجه هستند.

ریزمغذی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری‌ای هستند که برای عملکردهای بدن مانند رشد، و ایمنی حیاتی‌اند. اگرچه بدن فقط در مقادیر کم به این مواد مغذی نیاز دارد، اما کمبود آن‌ها می‌تواند عواقب شدیدی برای سلامتی داشته باشد، از پیامدهای نامطلوب بارداری و نابینایی تا افزایش حساسیت به بیماری‌های عفونی.

در این تحقیق با استفاده از داده‌های پایگاه داده‌های جهانی رژیم غذایی، بانک جهانی و بررسی‌های رژیم غذایی از ۳۱ کشور، نیازهای تغذیه‌ای در میان جمعیت‌های ۱۸۵ کشور مقایسه شد و ۱۵ ریزمغذی: کلسیم، ید، آهن، ریبوفلاوین، فولات، روی، منیزیم، سلنیوم، تیامین، نیاسین و ویتامین های A، B۶، B۱۲، C و E مورد نظارت قرار گرفتند.

تقریباً در تمام موارد ارزیابی‌شده، کمبود ریزمغذی‌ها به‌میزان قابل‌توجهی یافت شد که بیشترین نگرانی‌ها شامل ید (۶۸ درصد جمعیت جهان)، ویتامین E (۶۷ درصد)، کلسیم (۶۶ درصد) و آهن (۶۵ درصد) بود. علاوه‌بر این، بیش از نیمی از جمعیت جهان کمبود ریبوفلاوین، فولات و ویتامین‌های C و B۶ داشتند.

نتایج برای ریزمغذی‌های خاصی مانند نیاسین که کمترین کمبود را داشت تاحدودی امیدوارکننده بود، به‌طوری که تنها ۲۲ درصد از جمعیت جهان برای سطوح نیاسین، و پس از آن تیامین (۳۰ درصد) و سلنیوم (۳۷ درصد) کمبود داشتند.

این نتایج هشداردهنده است. زیرا اکثر مردم – حتی بیشتر از آن‌چه قبلاً تصور می‌شد، در همه مناطق و کشورها با هر درآمدی – به اندازه کافی از چندین ریزمغذی ضروری استفاده نمی‌‌کنند. این شکاف‌ها نتایج سلامتی را به خطر می‌اندازد و پتانسیل انسانی را در مقیاس جهانی محدود می‌کند.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر