شنبه 31 شهریور 1403
28.2 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاهیئت FDA می‌گوید که داروهای رایج بدون نسخه (OTC) برای سرماخوردگی و...

هیئت FDA می‌گوید که داروهای رایج بدون نسخه (OTC) برای سرماخوردگی و آلرژی مؤثر نیستند

هیئت FDA می‌گوید که داروهای رایج بدون نسخه (OTC) برای سرماخوردگی و آلرژی مؤثر نیستند

کمیته مشورتی مستقل سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) موافقت کرد فنیل‌افرین، یک ماده محبوب در بسیاری از داروهای ضد آلرژی و سرماخوردگی بدون نسخه، به شکل قرص بی‌اثر است.

این ماده برای استفاده، بی‌خطر تلقی می‌شود و بحثی در این مورد وجود ندارد اما بسیاری از پزشکان سال‌ها است که اثربخشی فنیل‌افرین را زیر سؤال برده‌اند. طبق داده‌های FDA این محصولات تنها در سال گذشته نزدیک به ۱.۸ میلیارد دلار فروش داشتند.

این آژانس در دهه ۱۹۷۰ فنیل‌افرین را برای استفاده بدون نسخه تأیید کرد، اما پس از سال ۲۰۰۵، زمانی‌که قانون دسترسی به داروهای بدون نسخه که یک ماده ضداحتقان مشابه به نام سودوافدرین را، محدودتر کرد، استفاده از آن حتی بیشتر شد.

مطالعات از آن زمان، شامل سه کارآزمایی بالینی بزرگ، نشان داد که ماده خوراکی تجویزشده به‌عنوان یک ضداحتقان در دُز معمولی خود موثر نیست.

اگر FDA تشخیص دهد که فنیل‌افرین خوراکی موثر نیست، دستوری پیشنهادی برای حذف آن از دسته داروهای ایمن و مؤثر (GRASE) صادر می‌کند و سپس به عموم فرصتی برای اظهار نظر می‌دهد. اگر FDA باز هم  به این نتیجه برسد که این ماده مؤثر نیست، دستور نهایی را صادر، و آن را از لیست GRASE خارج می کند. شکل اسپری این دارو تحت تأثیر این تصمیم قرار نمی‌گیرند.

هر ساله، بسیاری از آمریکایی‌ها به دنبال تسکین با داروهای بدون نسخه سرماخوردگی و آلرژی هستند. بر اساس گزارش انجمن ریه آمریکا، حدود ۶۰ میلیون نفر در این کشور آلرژی دارند و بزرگسالان، سالانه ۲ تا ۴ بار سرماخوردگی را تجربه می‌کنند که در مجموع ۱ میلیارد سرماخوردگی در سال است.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر