دوشنبه 26 شهریور 1403
24.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاوضعیت ذخایر دارویی کشور 

وضعیت ذخایر دارویی کشور 

وضعیت ذخایر دارویی کشور 

رئیس سازمان غذا‌و‌دارو در مورد وضعیت ذخایر دارویی کشور و لزوم ذخیره استراتژیک شش ماهه برای داروهای اساسی گفت:

در حال حاضر ذخیره حدود سه ماه و بیشتر را داریم؛ اما برای این‌که امنیت لازم در حوزه سلامت را داشته باشیم باید در همه حوزه‌ها به ذخیره شش ماهه برسیم. ذخیره شش ماهه برای دارو و تجهیزات عموما در مورد داروهایی است که به‌عنوان داروهای اساسی مطرح است. کشورهای توسعه‌یافته لیستی را به‌عنوان داروهای اساسی مشخص می‌کنند؛ داروهایی که نبودشان آسیب‌زا است. در کشور ما نیز این لیست با همکاری معاونت درمان تهیه و به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده و حتما باید درباره این اقلام اساسی ذخایر داشته باشیم.

دستگاه‌هایی که باید در این زمینه کمک کنند، سازمان برنامه بودجه در راس همه دستگاه‌ها جهت تامین نقدینگی صنایع دارویی و تجهیزات است که باید اعتبار مورد نیاز برای ذخیره شش ماهه را تامین کنند؛ ذحیره شش ماهه یعنی معادل اعتبار نصف سال؛ اما هنوز مشخص نیست که این اعتبار از کجا باید تامین شود.

دکتر سید حیدر محمدی درباره اعتبار مورد نیاز برای ذخایر شش ماهه دارو افزود: اعتبار مورد نیاز ما در سال چهار میلیارد دلار است که اگر بخواهیم ذخیره شش ماهه ایجاد کنیم باید عدد مناسبی را در اختیار دستگاه‌های مرتبط یعنی تولیدکنندگان دارو و تجهیزات و صنایع مربوطه قرار دهیم که بتوانیم این ذخیره را تامین کنیم و در اختیار شرکت‌های پخش قرار دهیم.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر