سه‌شنبه 1 آبان 1403
17.8 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاپیوند انقلابی سلول‌های بنیادی با موفقیت سوراخ‌های تهدیدکننده بینایی را در چشم...

پیوند انقلابی سلول‌های بنیادی با موفقیت سوراخ‌های تهدیدکننده بینایی را در چشم می‌بندد

پیوند انقلابی سلول‌های بنیادی با موفقیت سوراخ‌های تهدیدکننده بینایی را در چشم می‌بندد

در یک روش پیشگامانه، دانشمندان با موفقیت از سلول‌های بنیادی برای درمان یک بیماری چشمی که به‌سختی قابل‌ترمیم است و می‌تواند باعث مشکلات جدی بینایی شود، استفاده کردند.

این تحقیق که بر روی میمون‌ها انجام شد، بر روی سوراخ‌های ماکولا متمرکز بود- وضعیتی که ممکن است باعث اختلال یا تاری دید مرکزی و حتی نقاط کور شود. این پیوند موفقیت‌آمیز می‌تواند به‌زودی راه را برای عمل‌های چشمی آینده بر روی بیمارانی که بینایی خود را از دست داده‌اند، هموار کند.

سوراخ‌های ماکولا زمانی ایجاد می‌شوند که قسمت مرکزی شبکیه به نام ماکولا دچار شکستگی یا پارگی می‌شود. در حالی‌که بسیاری از موارد را می‌توان با جراحی درمان کرد، برخی از بیماران سوراخ‌های عود کننده یا مواردی را تجربه می‌کنند که به درمان‌های استاندارد مقاوم هستند.

این مطالعه که در نشریه Stem Cell Reports منتشر شده است، جزئیات چگونگی استفاده دانشمندان ژاپنی از سلول‌های بنیادی جنینی انسان را برای ایجاد بافت شبکیه در آزمایشگاه نشان می‌دهد. آن‌ها سپس این بافت شبکیه رشد یافته در آزمایشگاه را به چشم یک میمون با سوراخ ماکولا پیوند زدند. نتایج امیدوارکننده بود: بافت پیوندی با موفقیت سوراخ را پر کرد و نشانه‌هایی از تبدیل شدن به سلول‌های سالم شبکیه را نشان داد.

آن‌چه این روش را به‌ویژه هیجان‌انگیز می‌کند، پتانسیل آن برای غلبه بر محدودیت‌های درمان‌های فعلی است. برخلاف برخی تکنیک‌های موجود که از بافت شبکیه خود بیمار از سایر قسمت‌های چشم استفاده می‌کنند، این روش سلول‌های بنیادی نیازی به قربانی کردن بافت سالم شبکیه ندارد. این می‌تواند به معنای حفظ بیشتر دید محیطی بیمار باشد.

محققان پیشرفت وضعیت چشم میمون را به‌مدت هفت ماه پس از پیوند بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که بافت مشتق‌شده از سلول‌های بنیادی نه تنها سوراخ را پر می‌کند، بلکه شروع به تبدیل‌شدن به انواع مختلف سلول‌های شبکیه می‌کند، از جمله گیرنده‌های نور حساس به نور که برای بینایی حیاتی هستند.

در حالی‌که توجه به این نکته مهم است که این فقط یک مورد آزمایش حیوانی است و آزمایشات انسانی ضروری است، نتایج برای کسانی که از سوراخ‌های ماکولای رنج می‌برند، امیدوارکننده است.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر