جمعه 30 شهریور 1403
25.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاچراغ سبز صادرات به تولیدکنندگان دارو

چراغ سبز صادرات به تولیدکنندگان دارو

چراغ سبز صادرات به تولیدکنندگان دارو

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص صادرات دارو و تجهیزات پزشکی گفت: یکی از مشکلات ما این است که به‌میزان دانشی که در کشور داریم، تولیداتی در این زمینه نداریم و تولید مناسب با توان نیست. ما تنظیم‌گر هستیم و خودمان کارخانه تولیدی نداریم. ۶۰ درصد تولیدات در بخش دولتی و ۴۰ درصد هم در مراکز خصولتی است.

کار مهم این است که بتوانیم تسهیلاتی ایجاد کنیم تا دانشمندان در حوزه تولید دارو کار کنند. دومین راه تجارت بعد از نفت، دارو است. در برخی استان‌ها حتی یک مرکز تولید دارو نداریم و اخیرا در نشستی به همه استان‌ها گفتیم که برای راه‌اندازی خط تولید دارو آمادگی کمک به آن‌ها را داریم. به همه کارخانه‌ها تاکید کردیم که هر چقدر تولیدات را افزایش دهند ما اجازه صادرات هم به آن‌ها خواهیم داد.

دکتر بهرام عین‌اللهی افزود: در مورد وضعیت ذخایر دارویی در کشور هماهنگی خوبی در دو ماه اخیر انجام شده است. یک و نیم میلیارد دلار ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را به تصویب رساندیم و این کمک می‌کند تا مشکلات رفع شود.

۱۲ هزار میلیارد تومان هم سازمان برنامه اخیرا به دارو اختصاص داد و حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان هم بانک مرکزی برای تسهیلات مصوب کرد. برای این‌که با کمبود مواجه نشویم مهم‌ترین کار ایجاد ذخایر استراتژیک است که کمبود مقطعی جبران شود.

این نوع از کمبودها همواره امکان رخ‌دادن دارند ولی ما استراتژی تامین منابع داریم و در مجلس هم بحث ۹ درصد ارزش افزوده برای مواد اولیه وارداتی به صفر رسید و در جلسه سران هم ۴ درصد عوارض گمرکی به یک درصد تقلیل یافت.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر