یکشنبه 18 شهریور 1403
25.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاچگونه گرمای شدید سلامت و ایمنی را تهدید می‌کند؟

چگونه گرمای شدید سلامت و ایمنی را تهدید می‌کند؟

چگونه گرمای شدید سلامت و ایمنی را تهدید می‌کند؟

با توجه به گرمای شدیدی که اخیرا بسیاری از مناطق نیمکره شمالی را فراگرفته است، مقامات و کارشناسان بهداشت عمومی هشدارهای گرمایی را برای کمک به حفظ ایمنی مردم صادر کرده‌اند. بخش‌هایی از چین، هند، خاورمیانه، جنوب اروپا و آمریکا برای احتمال ثبت رکوردهای جدید آماده می‌شوند.

گرما به طرق مختلف بر سلامتی تأثیر می‌گذارد. گرمادیدگی که می‌تواند شامل سرگیجه، سردرد، لرزش و تشنگی باشد، ممکن است هر فرد را تحت تاثیر قرار دهد و معمولا جدی نیست؛ مشروط بر این‌که فرد ظرف ۳۰ دقیقه خنک شود.

نسخه جدی‌تر، گرمازدگی است، زمانی‌که دمای مرکزی بدن به بالای ۴۰.۶ درجه سانتیگراد (۱۰۵ درجه فارنهایت) می‌رسد. این یک وضعیت اورژانسی پزشکی است و می‌تواند منجر به آسیب طولانی مدت اندام‌ها و مرگ شود. علائم شامل تنفس سریع، گیجی یا تشنج و حالت تهوع است.

همان‌طور که تغییرات آب‌و‌هوایی هم‌چنان باعث افزایش دما در سال‌های آینده می‌شود، انتظار می‌رود خطر رطوبت نیز افزایش یابد. هوای گرم‌تر می‌تواند رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد. و رطوبت بیشتر در هوا باعث می‌شود افراد عرق کنند تا خنک شوند.

برخی از افراد آسیب‌پذیرتر هستند، از جمله کودکان کم سن‌و‌سال، افراد مسن، و هم‌چنین افرادی که باید فعال بمانند؛ یا بیشتر در معرض گرما قرار دارند مانند افراد بی‌خانمان.

بیماری‌های موجود، از جمله بیماری های تنفسی و قلبی /عروقی، و هم‌چنین دیابت، می‌توانند خطر را افزایش دهند – و با گرما تشدید شوند. بسیاری از کشورها گرما را به‌عنوان علت خاصی برای مرگ ثبت نمی‌کنند، که به این معنی است که ما آماری برای سنجش این خطر در جوامع نداریم.

با این‌حال، یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۲۱ در  نشریه Lancet تخمین زد که کمی کمتر از نیم میلیون مرگ در سال را می‌توان به گرمای بیش از حد نسبت داد – یک عدد محافظه‌کارانه که فاقد اطلاعات بسیاری از کشورهای کم‌درآمد است.

به گفته دانشمندان، بسیاری در اروپا از تکرار تابستان ۲۰۲۲ که طی آن امواج گرما موجب مرگ حدود ۶۱ هزار نفر شد، بیم دارند. خطرات هم‌چنان افزایش خواهند یافت زیرا تغییرات آب‌و‌هوایی دمای جهانی را در دهه‌های آینده حتی بالاتر می‌برد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر