جمعه 30 شهریور 1403
25.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاژن‌درمانی، شنوایی موش‌های آزمایشگاهی مسن را برای نخستین بار به آن‌ها بازگرداند

ژن‌درمانی، شنوایی موش‌های آزمایشگاهی مسن را برای نخستین بار به آن‌ها بازگرداند

ژن‌درمانی، شنوایی موش‌های آزمایشگاهی مسن را برای نخستین بار به آن‌ها بازگرداند

انتظار می رود تا سال ۲۰۵۰ از هر ۱۰ نفر یک نفر با نوعی کم‌شنوایی زندگی کند. از میان صدها میلیون مورد کم شنوایی که افراد در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد، درمان کم شنوایی ژنتیکی اغلب دشوارترین است. یکی از امیدوارکننده‌ترین ابزارهای مورد استفاده در این درمان‌ها – ناقل‌های ویروس آدنو (AAV) – در سال‌های اخیر جامعه کم‌شنوایی را متحول کرده است.

علی‌رغم این‌که این ناقلان قبلا شنوایی را به حیوانات نوزادی با نقص ژنتیکی بازگردانده، هنوز توانایی این ناقل در مدل‌های حیوانی کاملاً بالغ یا مسن نشان داده نشده است.

تیمی از محققان بیمارستان Mass Eye and Ear واقع در ماساچوست اخیراً اولین تیمی شده‌اند که با موفقیت کارآیی ناقل AAV  را در مدل‌های حیوانی مسن نشان دادند. آن‌ها اول یک مدل موش بالغ با جهشی معادل ژن معیوب TMPRSS۳ انسانی را ایجاد کردند.این ژن‌ها معمولاً منجر به کاهش شنوایی پیشرونده می‌شود.

این تحقیق که در نشریه Molecular Therapy منتشر شده است نشان می‌دهد که محققان با تزریق یک AAV حاوی ژن TMPRSS۳ انسان سالم، شنوایی قوی را در آن موش های مسن مشاهده کردند. یافته‌های محققان نشان می‌دهد که یک ژن‌درمانی به وسیله ویروس به تنهایی یا در ترکیب با کاشت حلزون شنوایی، می تواند به‌طور بالقوه کم شنوایی ژنتیکی را درمان کند.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر