یکشنبه 18 شهریور 1403
23.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاکاشت حلزون شنوایی رایگان شد

کاشت حلزون شنوایی رایگان شد

کاشت حلزون شنوایی رایگان شد

مدیر طرح و برنامه هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران از آغاز طرح ملی تحول در کاشت حلزون و صفر شدن صف انتظار این عمل در کشور خبر داد و گفت: از آن‌جایی که بیماران جدید نیازمند کاشت حلزون متولد، شناسایی و معرفی می‌شوند، تعهد داریم که دیگر نوبت انتظار انجام کاشت حلزون طولانی نشود و به‌سرعت عمل برای بیماران انجام شود. از سال ۱۳۷۲ تاکنون که حدود ۲۹ سال از آغاز عمل کاشت حلزون در کشور گذشته، بیش از ۱۶۰۰۰ هزار مورد کاشت حلزون در سراسر کشور انجام  شده است.

دکتر هومن نریمانی با بیان این‌که در قالب طرح ملی تحول کاشت حلزون هزینه کاشت حلزون برای مردم صفر شد افزود: بر اساس قانون، ما تنها اختیار داشتیم که پروتز را برای بیماران به‌صورت رایگان تأمین کنیم و هزینه ۱۰۰ جلسه گفتاردرمانی در سال اول، هزینه حق‌العمل تیم جراحی، و هتلینگ بیمارستانی را خانواده‌ها باید تقبل می‌کردند. باید توجه کرد که هزینه‌های زندگی طی سال‌های اخیر افزایش یافته است، اما به‌دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای که داشتیم و از طرفی هم نمی‌خواستیم که به خانواده‌ها فشار وارد شود، طی این سال‌ها حق‌الزحمه کادر درمان و گفتاردرمان افزایش نیافته بود که اجحافی در حق آن‌ها بود و حتی باعث می‌شد برخی افراد انگیزه‌های‌شان را از دست داده و از مراکز بروند یا نیروی جدیدی به مراکز اضافه نشود.

این موضوع در طرح تحول کاشت حلزون دیده شد و تقسیم‌بندی کار انجام شد که بر اساس آن تأمین پروتز هم‌چنان به‌صورت رایگان توسط هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی انجام می‌شود. هم‌چنین ۱۰۰ جلسه گفتاردرمانی، حق‌الزحمه تیم‌های جراحی و هتلینگ بیمارستانی را معاونت درمان وزارت بهداشت با توجه به تخصیص‌هایی که از معاونت توسعه وزارت بهداشت دریافت می‌کند و بر اساس گزارش‌های عملکرد مراکز از تعداد عمل‌های کاشت حلزون انجام شده، به مراکز تخصیص خواهد داد و مردم عملا دیگر هزینه‌ای نمی‌پردازند.

تحول در کاشت حلزون قدم بسیار بزرگی بود. البته یکسری کاستی‌ها در این مسیر وجود دارد که به بعد از کاشت حلزون مربوط است؛ مانند تأمین قطعات. در این زمینه تخصیص به‌موقع ارز، ترخیص به‌موقع قطعات از گمرک و… بسیار مهم است. طی شش ماه اول ۱۴۰۱ مقداری در زمینه تأمین قطعات با مشکلاتی مواجه شدیم که هماهنگی لازم را بین معاونت درمان، اداره کل تجهیزات پزشکی و شرکت‌های سازنده ایجاد کردیم تا چالش‌های این‌چنینی برطرف شود و بتوان این قطعات را به‌موقع تأمین کرد.

ناشنوایی تنها معلولیتی است که با کاشت حلزون رفع معلولیت می‌شود، بنابراین وقتی عمل کاشت حلزون برای کودکی انجام شود، به فردی کاملا عادی تبدیل می‌شود؛ به‌طوری که به زندگی عادی بازمی‌گردد، مدارس عادی می‌رود، در دانشگاه پذیرفته می‌شود، تشکیل خانواده می‌دهد و … این اتفاقات انگیزه کاری برای هیأت امنا و وزارت بهداشت است، چراکه نتیجه مثبتی دارد و وقتی نتیجه آن را می‌بینیم، انگیزه‌ای است که کار کاشت حلزون شنوایی را با قوت بیشتری انجام دهیم.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر