دوشنبه 26 شهریور 1403
24.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاکاهش سن ابتلا به دمانس در ایران

کاهش سن ابتلا به دمانس در ایران

کاهش سن ابتلا به دمانس در ایران

 دکتر معصومه صالحی، مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران گفت:

دوران همه‌گیری کرونا ابتلا به دمانس (زوال‌عقل و آلزایمر) را ۲ برابر افزایش داد و سن ابتلا به این بیماری در کشور به ۴۰ سال رسیده است. این دوران که با استرس‌ها و اضطراب‌های زیادی همراه بود به سیستم عصبی مغز آسیب فراوانی وارد کرد و علی‌رغم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به‌خصوص استفاده از ماسک و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی، منجر به کاهش ارتباطات اجتماعی شد و ماحصل این موارد ابتلای زودهنگام برخی از افراد به دمانس (روند تدریجی زوال عقل و شروع ابتلا به آلزایمر) شد.

دمانس یا اختلال شناخت و حافظه طی روندی آهسته و تدریجی، عملکرد های عالی مغز که دچار آسیب شده را از بین می‌‌برد و افت حافظه نشانه‌ای است که سبب مراجعه فرد به پزشک می‌شود. انجام برخی معاینات جسمانی، روانی و آزمایش‌هایی مانند سی‌تی‌اسکن، ام‌آر‌آی مغز، نوار مغزی، آزمایش مایع نخاع و یا آزمون های روانشناسی برای تشخیص این بیماری ضروری است.

برای پیشگیری از ابتلا به دمانس باید افراد از رژیم غذایی سالم پیروی کرده و انجام فعالیت بدنی مناسب و ورزش را در برنامه روزانه خود مدنظر قرار داده و ارتباطات اجتماعی خود را گسترش داده و در فعالیت گروهی مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر