دوشنبه 26 شهریور 1403
24.9 C
Tehran
خانهاخبار تغذیه و سلامتکبد چرب، قاتلی خاموش که می‌تازد

کبد چرب، قاتلی خاموش که می‌تازد

کبد چرب، قاتلی خاموش که می‌تازد

دکتر پژمان علوی‌نژاد، دانشیار دانشگاه جندی شاپور اهواز و عضو مرکز تحقیقات گوارش و کبد خوزستان گفت:

بیماری کبد چرب هیچ‌گونه علائم بالینی و ظاهری ندارد و این بیماری فقط از طریق آزمایش و سونوگرافی قابل تشخیص است. سیروز و نارسایی کبدی غیرقابل بازگشت است و راهی جز پیوند کبد وجود ندارد. تنها زمانی نشانه‌ها ظاهر می‌شوند که کبد چرب پیشرفت کرده و منجر به سیروز و نارسایی کبدی شده است.

زمانی‌که چربی در بافت کبد جایگزین سلول‌های سالم کبدی می‌شوند و این تجمع چربی به بیش از ۵ درصد وزن خود کبد برسند، از لفظ کبد چرب استفاده می‌شود.

عوامل اصلی در ایجاد و پیشرفت کبد چرب مواردی مانند چاقی و اضافه‌وزن، کم‌تحرکی یا بی‌تحرکی، سبک تغذیه‌ای نامناسب، استفاده زیاد از غذا‌های فست‌فود و فرآوری‌شده، چربی‌های اشباع‌شده، استفاده از منابع غذایی حیوانی و گیاهی که دستکاری ژنتیکی شده‌اند، مواد غذایی غیرارگانیک و ناسازگار با بدن انسان است.

نخستین و مهم‌ترین گام در درمان کبد چرب تغییر سبک زندگی، کاهش وزن، افزایش تحرکی بدنی که شامل؛ ورزش حداقل ۳ روز در هفته و پیاده‌روی و پرهیز از غذا‌های آماده (فست فود) و فرآوری شده، چربی‌های اشباع شده، استفاده از منابع غذایی حیوانی و گیاهی است که البته درمان‌های دارویی و استفاده از برخی گیاهان و هم‌چنین کنترل قند و چربی خون را نیز نباید فراموش کرد که تمامی این اقدامات باید به تجویز و دستور پزشک انجام شود.

به‌دلیل شهرنشینی و کم‌تحرکی و استفاده از موادغذایی چرب و مضر، کبد چرب در میان کودکان و نوجوانان نیز رشد نگران‌کننده‌ای دارد و همه گروه‌های سنی در معرض خطر هستند و متأسفانه کنترل‌نکردن کبد چرب نه تنها موجب فیبروز، سیروز و نارسایی کبد شده، بلکه حتی باعث تصلب شرائین و بروز سکته‌های قلبی و مغزی خواهد شد.

گرو‌های خطر یعنی افراد چاق و کم‌تحرک، مصرف‌کنندگان دخانیات و مشروبات الکلی، بیماران دیابتی و دچار چربی خون بالا باید آزمایش‌های دوره‌ای و منظم داشته باشند و با تغییر سبک زندگی و حذف عوامل خطرزا به سمت داشتن کبدی سالم حرکت کنند و قبل از این‌که کارشان به پیوند کبد و شرایط نامناسب کشیده شود چاره‌ای بیاندیشند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر