جمعه 30 شهریور 1403
26.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاگامی بزرگ برای شفافیت در حوزه غذا و دارو

گامی بزرگ برای شفافیت در حوزه غذا و دارو

گامی بزرگ برای شفافیت در حوزه غذا و دارو

دکتر سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم رونمایی از داشبوردهای پشتیبان تصمیم (تصمیم‌یار) این سازمان گفت: امیدواریم با رونمایی از این سامانه‌ها بخشی از دین خود را برای شفافیت فرایندها و توسعه دانش مدیریتی ذی‌نفعان در مسیر سامانه‌های هوشمند و در نهایت توسعه سلامت الکترونیک ادا کرده باشیم. ما به این اقدامات قانع نیستیم و این سامانه‌ها هر روز درحال‌توسعه هستند و امیدواریم که این سامانه‌ها برای مردم مفید واقع شوند.

داشبوردهای دارویی بر اساس مولکول دارو، شکل دارو، ژنریک و برند دارو، میزان فروش، میزان تولید، سهم بازار و… نشان می‌دهد که یک تولیدکننده چه تعداد از این دارو را تولید کرده یا یک توزیع‌کننده چه تعداد از آن را توزیع کرده است و در نهایت بازار یک دارو به چه میزان بوده است، در واقع این داشبوردها  مسیر تولید را برای تامین‌کنندگان روشن می‌کند.

انتظار داریم این فرایندها در اختیار همه ذی‌نفعان باشد. آن‌چه امروز رونمایی شد داشبوردهای مدیریتی است که بخشی از آن در اختیار ذی‌نفعان ما قرار می‌گیرد، این داشبوردها بر مبنای داده‌هایی است که از حدود یک دهه قبل در سازمان غذا و دارو جمع‌آوری شده‌اند.

بر اساس آمارهای ما در این داشبورد از ابتدای سال حدود ۶۸ هزار میلیارد تومان دارو تولید و توزیع شده است. هم‌چنین ۲۵ میلیارد و ۶۰۰ عدد، تعداد دارویی است که تولید شده است. تا کنون ۹۸.۸۶ درصد سهم بازار دارویی ما مربوط به حوزه تولید است؛ این عدد در سال گذشته ۹۹.۲ درصد بوده است که علت کاهش آن نیز ناشی از افزایش واردات برای جبران کمبودی بود که در سال گذشته رخ داد. در بحث ریالی ۸۲ درصد بازار تولیدی ما است که ۵۶ هزار میلیارد تومان می‌شود. حدود ۱۸ درصد بازار نیز مربوط به واردات می‌شود که حدود ۱۲.۳ هزار میلیارد تومان است.

بیشترین ارزش ریالی در بازار به ترتیب مربوط به استامینوفن، آموکسی‌سیلین و سدیم کلراید بوده است. این در حالی است که سال گذشته سدیم کلراید رتبه نخست را داشت چرا که در دوران کرونا مصرف بسیار بالایی داشت.
یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون عدد، میزان تولید متفورمین در کشور و ۹۲۰ میلیارد تومان ارزش ریالی آن در بازار بوده که در پنج‌ماهه نخست سال در صدر مصرف عددی داروی کشور قرار دارد. آسپرین دومین، استامینوفن کافئین سومین و سرماخوردگی بزرگسالان چهارمین بوده است. از نظر بازار ریالی مولکول دارویی نیز سدیم کلراید امسال اول است که بیشترین میزان مصرف شکلی آن مربوط به سرم‌های تزریقی و شست‌وشو است.

این داشبورد از نظر برنامه‌ریزی بزرگ‌ترین مرجع برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در حوزه دارو است. براین‌اساس هر دارویی که انتخاب شود، تاریخ شناسه‌گذاری، میزان شناسه‌گذاری، تاریخ آزادسازی، تاریخ ثبت سفارش،  تعداد تولید، نام تولیدکنندگان و میزان مصرف ماهیانه را به ما نشان می‌دهد.

داشبورد دیگر مربوط به کمبودهای دارویی بر اساس اظهارات دانشگاه‌های علوم پزشکی است. این داشبورد اسامی ژنریک، برند و… را نیز نشان می‌دهد.
سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار ارزبری تجهیزات پزشکی بوده است. امسال در پنج‌ماهه نخست این میزان به ۴۷۲ میلیون دلار رسیده است که متأسفانه رضایت‌بخش نبوده و می‌بایست بیشتر از این عدد باشد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر