دوشنبه 26 شهریور 1403
24.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهایک تست ساده در منوی تلفن همراه به تشخیص خطر آلزایمر قبل...

یک تست ساده در منوی تلفن همراه به تشخیص خطر آلزایمر قبل از ظهور علائم کمک می‌کند

یک تست ساده در منوی تلفن همراه به تشخیص خطر آلزایمر قبل از ظهور علائم کمک می‌کند

یک آزمایش جدید ساده و سریع به نام APT که در مرکز Mass General Brigham (یک سیستم مراقبتی یکپارچه، غیرانتفاعی، و مشهور جهانی که در زمینه تحقیقات پزشکی، آموزش و مراقبت از بیمار در آمریکا پیشرو است) ساخته شده است می تواند اولین تغییرات در عملکرد روزانه افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تشخیص دهد. این به‌طور بالقوه می‌تواند راه را برای مسیر جدیدی به‌منظور تشخیص و دفاع در برابر زوال‌عقل قبل از این‌که فرصتی برای ریشه‌دواندن در ذهن داشته باشد، هموار کند. محققان گزارش می‌دهند که عملکرد یک فرد مسن در این کار که یک آزمایش مختصر شامل پیمایش منوی تلفن است، ارتباطی با مشخصه‌های آسیب‌شناسی بیماری آلزایمر، مانند رسوبات پروتئین آمیلوئید و تاو را در مغز نشان می‌دهد.

این آزمایش شامل سه تکلیف است که یک فرد مسن ممکن است در منوی تلفن با آن مواجه شود: پر کردن دوبارۀ یک نسخه، تماس با یک شرکت بیمه درمانی برای انتخاب پزشک جدید مراقبت های اولیه، و انجام تراکنش بانکی.
این آزمایش که در مرکز تحقیقات و درمان آلزایمر در بریگام و MGH ساخته و تأیید شده است، از شرکت‌کنندگان می‌خواهد که با یک سیستم پاسخ صوتی تعاملی برای تکمیل تکالیف کار کنند. شرکت‌کنندگان، به‌همراه کسی که آن‌ها را به خوبی می‌شناسد، آزمایش‌های دیگری را نیز تکمیل کردند که انواع فعالیت‌های روزانه را پوشش می‌داد، هم‌چنین تست‌های شناختی استاندارد و اسکن‌های مغزی را که آسیب‌شناسی آمیلوئید و تاو را در مناطق مختلف مغز نشان می‌داد، تکمیل کردند.

فقط کمتر از یک سوم از شرکت‌کنندگانی که از نظر بالینی نرمال بودند (بدون اختلال شناختی) شواهدی از افزایش آمیلوئید و تاو در مغزشان نشان دادند و مشکلاتی با وظایف چالش برانگیزتر تست تلفن داشتند. این موضوع مهمی است زیرا مشکلات اکثر افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند با مشکلات حافظه کوتاه‌مدت، مشکلات کلمه‌یابی و مسائل مربوط به حس جهت‌گیری آغاز می‌شود. هم‌چنین ممکن است کاهش انگیزه، افسردگی، تحریک‌پذیری و اضطراب را تجربه کنند.

یکی از نقاط قوت این مطالعه این بود که اکثر شرکت‌کنندگان می‌توانستند وظایف را به تنهایی خارج از یک محیط بالینی انجام دهند. نویسندگان مطالعه نتیجه می‌گیرند که ارزیابی عملکرد روزانه به روشی حساس‌تر، مانند APT ، می‌تواند به شناسایی بیماری آلزایمر قبل از این‌که بیمار واقعاً تغییرات شناختی بارزتری را تجربه کند، کمک کند.

به گفته محققان این پژوهش: گرچه این یافته‌ها مقدماتی هستند، اما نشان می‌دهند که ارتباطی بین اندازه‌گیری عینی فعالیت‌های ابزاری زندگی روزمره به (یعنی APT ساخت هاروارد) و تعامل تاو و آمیلوئید در نمونه‌ای از افراد مسنِ از نظر شناختی طبیعی وجود دارد.

نتایج این تحقیق در نشریه the Journal of Alzheimer’s Disease منتشر شده است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر