شنبه 31 شهریور 1403
21 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهایک تکنیک تنفس ۲۰ دقیقه‌ای درد بیماران سرطانی را کاهش می‌دهد

یک تکنیک تنفس ۲۰ دقیقه‌ای درد بیماران سرطانی را کاهش می‌دهد

یک تکنیک تنفس ۲۰ دقیقه‌ای درد بیماران سرطانی را کاهش می‌دهد

برای میلیون‌ها نفری که در سراسر جهان به سرطان مبتلا هستند، درد اغلب یک همراه ناخواسته در این مسیر است. با وجود پیشرفت در مدیریت درد، بسیاری از بیماران هم‌چنان رنج می‌برند و کیفیت زندگی و سلامت کلی آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

محققان مالزیایی کشف کرده‌اند که یک جلسه ۲۰ دقیقه‌ای تنفس ذهن‌آگاه می‌تواند شدت درد، ناخوشایندی آن و اضطراب ناشی از آن را در بیماران سرطانی کاهش دهد.

برای افرادی که با ذهن‌آگاهی (مایندفول‌نس) آشنا نیستند، این تمرینی است که شامل تمرکز توجه بر لحظه حال است که اغلب از طریق تکنیک‌هایی مانند مدیتیشن یا تنفس کنترل شده صورت می‌گیرد. در این مطالعه، جلسه تنفس ذهن‌آگاه شرکت‌کنندگان را از طریق چهار مرحلۀ ۵ دقیقه‌ای هدایت کرد: شناسایی دم و بازدم، دنبال کردن تمام طول تنفس، بازگرداندن ذهن به بدن و آرام‌کردن بدن.

نتایج درخورِ توجه بود. بیمارانی که در جلسه تنفس ذهن‌آگاه شرکت کردند، کاهش قابل‌توجهی در شدت درد و ناخوشایندی آن در مقایسه با گروهی داشتند که گوش‌دادن حمایتی را انتخاب کرده بودند. به‌علاوه گروه تنفس ذهن‌آگاه کاهش عمده‌ای در سطوح اضطراب را تجربه کردند.

به گفته محققانِ این پژوهش، این مشاهدات  پتانسیل مداخلات مختصر ذهن‌آگاهی برای تأثیرگذاری سریع بر تجربه درد سرطان را تایید می‌کند.

 این تحقیق در نشریه BMJ Supportive & Palliative Care منتشر شده است.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر