دوشنبه 26 شهریور 1403
24.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهایک داروی ترکیبی نویدبخش درمان دژنراسیون شبکیه چشم است

یک داروی ترکیبی نویدبخش درمان دژنراسیون شبکیه چشم است

یک داروی ترکیبی نویدبخش درمان دژنراسیون شبکیه چشم است

بر اساس مطالعه جدیدی که توسط یک تیم بین‌المللی از محققان صورت گرفته و نتایج تحقیق آن‌ها در نشریه Nature Communications منتشر شده است، گسترش مورد مصرف داروهای موجود به درمان انحطاط شبکیه نویدبخش است. یک درمان ترکیبی شامل سه داروی تامسولوسین، متوپرولول و بروموکریپتین – پیشرفت بیماری را در مدل‌های پیش‌بالینی این بیماری شبکیه کُند کرد.

گسترش موارد مصرف داروها به استفاده از داروهای موجود برای درمان بیماری‌ها یا شرایطی اشاره دارد که در ابتدا برای آن‌ها ساخته یا تایید نشده‌اند. این مطالعه جدید بر روی گسترش مصرف داروها در زمینه دژنراسیون ارثی شبکیه (IRD) متمرکز شده است.IRDها گروهی از بیماری‌های ژنتیکی هستند که باعث بدتر شدن آناتومی و عملکرد شبکیه شده و منجر به از دست‌دادن تدریجی بینایی و اغلب نابینایی می‌شوند.

اکثر IRDها در حال حاضر غیرقابل درمان‌اند، که یک نیاز پزشکی برآورده نشده برای جمعیت قابل توجهی در سراسر جهان است.

محققان دریافتند که یک داروی ترکیبی شامل سه دارو به‌طوری قابل‌توجه پیشرفت بیماری را کُند می‌کند و تظاهرات بیماری را در چهار مدل حیوانی مختلف IRD کاهش می‌دهد. این ترکیب، شامل داروی فشار خون و نارسایی قلبی متوپرولول و تامسولوسین بود که برای درمان هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات استفاده می‌شود، و هم‌چنین داروی بروموکریپتین که امروزه برای بیماری پارکینسون کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیماری‌های نادر، از جمله IRDها، به‌ندرت مورد توجه صنعت داروسازی هستند، زیرا اقتصادی نیستند. با این‌حال، گسترش موارد مصرف داروها که یک موضوع تحقیقاتی فعال در دانشگاه‌ها است، روشی امیدوارکننده به‌منظور یافتن راه‌حل‌هایی برای بیماری‌های نادری است که تاکنون درمان‌ناپذیر مانده‌اند.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر