دوشنبه 26 شهریور 1403
24.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهایک داروی میگرن علائم این بیماری را حتی قبل از شروع سردرد...

یک داروی میگرن علائم این بیماری را حتی قبل از شروع سردرد متوقف می‌کند 

یک داروی میگرن علائم این بیماری را حتی قبل از شروع سردرد متوقف می‌کند 

بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان به میگرن مبتلا هستند؛ اختلالی که به‌علت ایجاد سردردهای ناتوان‌کننده و علائم دیگر کیفیت زندگی را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

یک تحقیق جدید نشان می دهد که مصرف یک دارو به‌هنگام مشاهده نخستین علائم میگرن قریب‌الوقوع – قبل از شروع سردرد – ممکن است به پیشگیری از بروز علائم این بیماری کمک کند و به افراد اجازه دهد تا عملکرد طبیعی خود را داشته باشند.

این مطالعه که در نشریه Neurology منتشر شد، اثرات یک داروی میگرن به نام اوبروجِپانت (ubrogepant) ساخت شرکت اَلرجِن (Allergan) که با نام تجاری اوبرِلوی (Ubrelvy) فروخته می‌شود را هنگام مصرف در مرحله “پیش‌نشانه” بررسی کرد – دوره قبل از شروع سردرد میگرنی زمانی که افراد اغلب علائم هشداردهنده مانند خستگی، سفتی گردن یا حساسیت به نور را تجربه می‌کنند.

اوبروجِپانت متعلق به دسته نسبتا جدیدی از داروهای میگرن به نام جپانت‌ها (gepants) است که با مسدود کردن پروتئینی در بدن به نام پپتید مرتبط با ژن کلسیتونین (CGRP) عمل می‌کند. اعتقاد بر این است که CGRP نقش کلیدی در زنجیره حوادثی که منجر به حملات میگرنی می شود، ایفا می‌کند.

نتایج نشان داد مصرف‌کنندگان اوبروجِپانت به‌طوری قابل‌توجه بیشتر از افرادی که دارونما مصرف کردند گزارش دادند که می‌توانند در ۲۴ ساعت آینده عملکرد طبیعی خود را داشته باشند.

اوبروجِپانت پیش‌تر توسط FDA برای درمان سردردهای میگرنی پس از شروع آن‌ها تأیید شده است. این مطالعه جدید نشان می‌دهد که ممکن است زمانی که به‌طور پیشگیرانه در مرحله پیش‌نشانه مصرف شود نیز مؤثر واقع شود.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر