دوشنبه 26 شهریور 1403
24.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهایک داروی پیشگامانه ممکن است ویروس اچ‌آی‌ویِ پنهان‌شده در مغز را از...

یک داروی پیشگامانه ممکن است ویروس اچ‌آی‌ویِ پنهان‌شده در مغز را از بین ببرد

یک داروی پیشگامانه ممکن است ویروس اچ‌آی‌ویِ پنهان‌شده در مغز را از بین ببرد

در نبرد جاری علیه اچ‌آی‌وی، محققان مرکز ملی تحقیقات نخستی‌های دانشگاه تولین به کشفی پیشگامانه دست یافته‌اند که می‌تواند راه را برای از بین‌بردن این ویروس در یکی از سرسخت‌ترین مخفیگاه‌های آن یعنی مغز هموار کند. مطالعه اخیر منتشر شده در نشریه Brain نتایج امیدوارکننده‌ای را در کاهش میزان ویروس شبْه اچ‌آی‌وی در مغز میمون‌های آلوده با استفاده از رویکرد دارویی جدید نشان داده است.

اچ‌آی‌وی ویروسی که باعث ایدز می‌شود، مدت‌هاست تشخیص داده شده که به مغز حمله می‌کند و منجر به مشکلات شناختی در بسیاری از بیماران می‌شود، حتی زمانی‌که ویروس در بقیه بدن به‌خوبی کنترل شده باشد. این به این دلیل است که مغز به‌عنوان پناهگاهی برای این ویروس عمل می‌کند که توسط سد خونی مغزی (BBB) محافظت، و مانع از ورود بسیاری از داروها می‌شود. در نتیجه، اچ‌آی‌وی می‌تواند در مغز باقی بماند، حتی زمانی که در خون قابل شناسایی نباشد و در طول زمان باعث التهاب و آسیب شود.

داروی BLZ۹۴۵، دارویی است که در اصل برای مبارزه با تومورهای مغزی ساخته شده است. این دارو پروتئین خاصی به نام CSF۱R را هدف قرار می‌دهد که در سطوح بالایی در سلول‌های ایمنی خاصی در مغز، به‌ویژه آن‌هایی که به‌عنوان ماکروفاژهای اطراف عروقی شناخته می‌شوند، یافت می‌شود. این سلول‌ها به‌عنوان مخازن ویروسی عمل می‌کنند و اچ‌آی‌وی را در خود جای داده و به آن اجازه می‌دهند علیرغم درمان باقی بماند.

در این مطالعه پیشگامانه، محققان میمون‌های رزوس را با SIV، یکی از خویشاوندان نزدیک اچ‌آی‌وی که نخستی‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، آلوده کردند. سپس برخی از میمون‌ها را به‌مدت حدود یک ماه با BLZ۹۴۵ درمان کردند. نتایج قابل توجه بود – این دارو به‌طوری قابل‌توجه تعداد سلول‌های آلوده در مناطق مختلف مغز را در برخی موارد تا ۹۹٪.  کاهش داد.

چیزی که این یافته را بسیار هیجان‌انگیز می‌کند این است که یک استراتژی جدید بالقوه برای مقابله با اچ‌آی‌وی در مغز ارائه می‌دهد. درمان‌های کنونی اچ‌آی‌وی، اگرچه در کنترل ویروس در خون مؤثر است، اما اغلب برای نفوذ به سیستم دفاعی مغز دست‌و‌پا می‌زند. با این‌حال، BLZ۹۴۵ برای عبور از BBB طراحی شده است و به آن اجازه می‌دهد مستقیماً سلول‌های آلوده پنهان‌شده را هدف قرار دهد.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر