دوشنبه 2 مهر 1403
23.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاداروی Tarpeyo برای درمان نوعی بیماری کلیه مورد تایید قرار گرفت

داروی Tarpeyo برای درمان نوعی بیماری کلیه مورد تایید قرار گرفت

داروی Tarpeyo برای درمان نوعی بیماری کلیه مورد تایید قرار گرفت

شرکت داروسازی سوئدی کالیدیتاس تراپیوتیکس (Calliditas Therapeutic) اعلام کرد که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به داروی تارپی‌یو (Tarpeyo) ساخت این شرکت برای درمان بیماری نفروپاتی ایموگلوبین آ (IgAN) مجوز کامل اعطا کرده است.

با این تایید، سهام این شرکت داروسازی ۲۹ درصد افزایش یافت.

داروی تارپی‌یو نخستین دارویی در آمریکا است که تاییدیه کامل دریافت کرده است. اوایل سال جاری داروی فلیسپاری (Filspari) ساخت شرکت تِراور تراپیوتیکس (Travere Therapeutics) مجوز تاییدیه سریع در این کشور دریافت کرده بود.

نهاد ناظر بر سلامت آمریکا در سال ۲۰۲۱ به تارپی‌یو برای بزرگسالان مبتلا به IgAN اولیه به‌منظور کاهش در افزایش سطوح پروتئین در ادرار که منجر به وضعیتی به نام پروتئینوری می‌شود تاییدیه سریع اعطا کرده بود.

نهاد ناظر بر سلامت آمریکا در سال ۲۰۲۱ به تارپی‌یو برای بزرگسالان مبتلا به IgAN اولیه به‌منظور کاهش در افزایش سطوح پروتئین در ادرار که منجر به وضعیتی به نام پروتئینوری می‌شود تاییدیه سریع اعطا کرده بود. IgAN که با نام بیماری برگر (Berger’s disease)  نیز شناخته می‌شود زمانی رخ می‌دهد که که نوعی آنتی‌بادی در کلیه‌ها رسوب می‌کند و باعث التهاب و آسیب به واحدهای  فیلترکننده‌ی کوچک کلیه می‌شود.

قیمت ماهانه داروی تارپی‌یو ۱۵۱۲۳ دلار و قیمت فلیسپاری ۹۹۰۰ دلار است.

به گفته کالیدیتاس حدود ۱۳۰ هزار تا ۱۵۰ هزار نفر در آمریکا به این بیماری مبتلا هستند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر