پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
26.7 C
Tehran
خانهاخبار تغذیه و سلامتافراط در مصرف الکل منجر به سیروز کبدی می‌شود

افراط در مصرف الکل منجر به سیروز کبدی می‌شود

افراط در مصرف الکل منجر به سیروز کبدی می‌شود

تحقیقات جدید محققان کالج دانشگاهی لندن (UCL)، بیمارستان رایگان سلطنتی، و دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج با ارزیابی داده‌های بیش از ۳۱۲ هزار نفر که به‌طور مرتب الکل مصرف می‌کردند، نشان می‌دهد افرادی که زیاد الکل می‌نوشند در مقایسه با افرادی که روزانه یک لیوان شراب مصرف می‌کنند سه برابر بیشتر در معرض آسیب کبدی قرار دارند. دانشمندان در لندن می‌گویند الگوی مصرف الکل نسبت به کل مقدار مصرف‌شده، پیش‌بینی‌کننده دقیق‌تری برای خطر بیماری کبدی است.

علاوه‌بر این، نتایج نشان می‌دهد افرادی که در خوردن مشروبات الکلی افراط می‌کنند و دارای ویژگی‌های ژنتیکی خاصی هستند، شش برابر بیشتر در معرض ابتلا به سیروز کبدی مرتبط با الکل قرار می‌گیرند. این تیم خاطرنشان می‌کند که این یک گزارش پیشگامانه برای ارزیابی چگونگی تأثیر الگوهای نوشیدن، سابقه ژنتیکی، و وجود دیابت نوع۲ است که خطر ابتلا به سیروز کبدی مرتبط با الکل (ARC) را افزایش می‌دهد.

نویسندگان این مطالعه مشاهده کرده‌اند که نحوه نوشیدن بسیار مهم‌تر از مقدار مصرف‌شده است. این امر به‌ویژه زمانی صادق است که عوامل ژنتیکی و دیابت نوع ۲ در مصرف‌کنندگان الکل وجود داشته باشد و روش دقیق‌تری برای شناسایی افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری کبدی هستند، ارائه می‌دهد.

در سطح جهانی، بیماری کبد به‌عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ‌و‌میر زودرس رتبه‌بندی می‌شود. ۳ درصد از جمعیت جهان به سیروز یا زخم کبد مبتلا هستند. به گفته دانشمندان، از زمان شروع همه‌گیری  کووید۱۹، مرگ‌و‌میر ناشی از مصرف الکل ۲۰ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر