دوشنبه 2 مهر 1403
31.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهامسواک‌زدن روزانه خطر ابتلا به ذات‌الریه اکتسابی از بیمارستان را کاهش می‌دهد

مسواک‌زدن روزانه خطر ابتلا به ذات‌الریه اکتسابی از بیمارستان را کاهش می‌دهد

مسواک‌زدن روزانه خطر ابتلا به ذات‌الریه اکتسابی از بیمارستان را کاهش می‌دهد

یک مطالعه جدید  توسط محققان بیمارستان زنان و بریگام بوستون نشان می‌دهد بیمارانی که به‌طور منظم دندان‌های خود را مسواک می‌زنند، خطر ابتلا به ذات‌الریه اکتسابی از بیمارستان را کاهش می‌دهند و میزان مرگ‌و‌میر در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) کمتر است.

ذات‌الریه اکتسابی بیمارستانی (HAP) زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌های عامل ذات‌الریه در دهان وارد مجاری تنفسی بیمار شده و ریه‌های فرد را آلوده می‌کنند. بیمارانی که علائم ذات‌الریه در هنگام پذیرش در بیمارستان ندارند، در عرض ۴۸ ساعت یا بیشتر دچار این بیماری می‌شوند.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند به‌ویژه در طول اقامت خود، مستعد ابتلا به ذات‌الریه اکتسابی در بیمارستان هستند. این شایع‌ترین و هولناک‌ترین عفونت مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی است. از هر یکصد بیمار در بیمارستان، یک نفر به این عفونت مبتلا می‌شود.

بر اساس یافته‌های منتشر شده در نشریه JAMA Internal Medicine، محققان به بیماران توصیه می‌کنند که دندان‌های خود را دست‌کم دو بار در روز به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر HAP مسواک بزنند.

تیم تحقیقاتی ارتباط قانع‌کننده‌ای بین مسواک‌زدن روزانه و کاهش مدت اقامت در بیمارستان و زمان صرف‌شده در دستگاه تنفس مصنوعی پیدا کردند. تأثیر مثبت به‌ویژه در افرادی که تحت تهویه مکانیکی تهاجمی قرار می‌گیرند مشهود است.

به گفته محققان: این یافته‌ها نشان می‌دهد که مسواک‌زدن روزانه ممکن است با نرخ پایین‌تر ذات‌الریه و مرگ‌ومیر در ICU، به‌ویژه در میان بیمارانی که تحت تهویه مکانیکی تهاجمی قرار می‌گیرند، مرتبط باشد؛ برنامه‌ها و سیاست‌هایی برای تشویق مسواک‌زدن روزانه ضروری است.

این تیم بیش از ۲۸۰۰ بیمار را از ۱۵ کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده مورد ارزیابی قرار دادند که حدود ۸۰ درصد از آن‌ها در ICU بستری بودند. بسیاری از شرکت‌کنندگان از کلرهگزیدین ضد عفونی‌کننده به‌همراه یا به جای مسواک زدن استفاده کردند، در حالی‌که دیگران از خمیردندان ضد پلاک، پوویدون آیوداین، نمک یا آب تصفیه‌شده استفاده کردند.

نتایج نشان داد که بروز HAP در میان افرادی که روزانه دندان‌های خود را مسواک می‌زدند، به‌طور قابل‌توجهی کمتر بود و حدود یک سوم کاهش یافت.

مطالعات بیشتری برای درک اهمیت عوامل دیگر مانند نوع خمیردندان مورد استفاده، نیاز به تمیز کردن زبان و پاکسازی روده مورد نیاز است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر