چهارشنبه 4 مهر 1403
28.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاتایید داروی ترکیبی شرکت BMS برای درمان سرطان روده بزرگ در مبتلایان...

تایید داروی ترکیبی شرکت BMS برای درمان سرطان روده بزرگ در مبتلایان به یک جهش ژن خاص

تایید داروی ترکیبی شرکت BMS برای درمان سرطان روده بزرگ در مبتلایان به یک جهش ژن خاص

سازمان غذا‌و‌داروی آمریکا (FDA) داروی ترکیبی شرکت بریستول مایرز اسکوئیب (BMS) را برای درمان سرطان روده بزرگ (کولورکتال) در بیماران مبتلا به یک جهش ژن خاص تایید کرد.

این تاییدیه تحت فرآیند تسریع‌شده FDA بر اساس نتایج یک مطالعه فاز اولیه تا میانی بود که در آن ۹۴ بیمار که پیش‌تر تحت درمان بودند داروی خوراکی کرازاتی (Krazati) را همراه با ستوک‌سیماب (cetuximab) دریافت کردند.

حدود ۳۴ درصد از بیمارانی که تحت این درمان ترکیبی قرار گرفتند در طول مطالعه به آن پاسخ نسبی یا کامل نشان دادند. هم‌چنین این داروی ترکیبی به افزایش مدت‌زمان زندگی بیماران بدون بدترشدن بیماری تا ۶.۹ درصد کمک کرد.

سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در سراسر جهان است که حدود ۱۰ درصد از کل موارد سرطان را به خود اختصاص می‌دهد و طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، دومین عامل مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان در جهان است.

بریستول مایرز اسکوئیب داروی کرازاتی را پس از خرید ۵.۸ میلیارد دلاری شرکت میراتی تراپیوتیکس (Mirati Therapeutics) در ماه ژانویه به سبد محصولات خود اضافه کرد.

داروی کرازاتی با هدف قراردادن یک نوع جهش‌یافته از ژن معروف به KRAS که در ۳ تا ۵ درصد از سرطان‌های روده بزرگ رخ می‌دهد، موثر واقع می‌شود.

یکی از تحلیلگران شرکت خدمات مالی آمریکایی «مورنینگ‌استار» فروش سالانه کرازاتی را بیش از ۱ میلیارد دلار تخمین می‌زند. BMS در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ فروش ۲۱ میلیون دلاری از این دارو را در آمریکا ثبت کرد.

کرازاتی در سال ۲۰۲۲ برای درمان نوعی سرطان پیشرفته ریه با شکل جهش‌یافته ژن KRAS تاییدیه تسریع‌شده از FDA دریافت کرد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر