جمعه 27 مهر 1403
19.8 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاهشدار نسبت به همه‌گیری تب دنگی | چه استان‌هایی در معرض شیوع...

هشدار نسبت به همه‌گیری تب دنگی | چه استان‌هایی در معرض شیوع تب دنگی قرار دارند؟

هشدار نسبت به همه‌گیری تب دنگی | چه استان‌هایی در معرض شیوع تب دنگی قرار دارند؟

دکتر حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شیوع بیماری تب دنگی در کشور در ماه‌های اخیر گفت:

همان‌طور که عنوان شده بیماری تب دنگی با نیش پشه آئدس منتقل می‌شود و پدافند غیرعامل کشور باید در همه جای کشور برای مقابله با این بیماری فعال شود. اهمیت موضوع بیش از آن است که عنوان شده، زیرا به‌زودی راهپیمایی اربعین را داریم و شیوع این بیماری در مرز‌ها و شهر‌های مختلف گسترده خواهد شد.

در شهر پنجور پاکستان که فاصله ۱۰۰ کیلومتری با مرز ایران دارد، درگیر این بیماری هستند و انتقال زوار اربعین ممکن است از این مسیر هم رخ دهد.

در عراق، افغانستان و کشور‌های عربی اطراف، این بیماری وجود دارد و نظام مراقبت ما باید نسبت به همه‌گیری آن هوشیار باشد.

کارشناسان ما در مناطق هدف در حال جستجوی تخم پشه نیز هستند، این پشه در روز ده‌ها نفر را آلوده می‌کند و در صورت تراکم بالای پشه نمی‌توان از شیوع آن جلوگیری کرد.

فرهنگ مردم و بهسازی محیط از شیوع این بیماری جلوگیری می‌کند. تخم این پشه بیش از یک سال در محیط باقی می‌ماند و بر اثر بارندگی قابلیت تکثیر دارد و نباید در مناطق گرم و مرطوب اجازه تراکم پشه داده شود و مردم نباید در معرض گزش باشند.

باید به فکر اطلاع‌رسانی درست در خصوص این بیماری باشیم. در حواشی رودخانه‌ها و ساحل دریا امکان تکثیر بیماری تب دنگی بالا است. پشه آئدس برد ۵۰۰ کیلومتری دارد و در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی قم موارد شناسایی پشه گزارش شده است.

 سال گذشته ۶ میلیون ابتلا به تب دنگی در جهان رخ داده است و چون این بیماری از جمله بیماری‌های مرتبط با سفر است می‌تواند همه‌ دنیا را درگیر کند.

استان‌های هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان در جنوب و استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در شمال کشور در معرض شیوع بیماری تب دنگی هستند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر