پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
26.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاشیوع بسیار پایین هپاتیت در ایران

شیوع بسیار پایین هپاتیت در ایران

شیوع بسیار پایین هپاتیت در ایران

دکتر رشید رمضانی، رئیس اداره کنترل و مبارزه با هپاتیت وزارت بهداشت گفت:

سازمان جهانی بهداشت، کشورها را در ارتباط با بیماری هپاتیت به چند دسته تقسیم کرده است. برخی کشورها شیوع بسیار بالایی دارند به‌نحوی‌که میزان شیوع در این کشورها بیش از هشت درصد است. برخی کشورها نیز شیوع «متوسط»، «کم» و «بسیار پایین» دارند و ایران جزو کشورهای با شیوع بسیار پایین قلمداد می‌شود.

روند شیوع هپاتیت رو به کاهش است؛ این‌گونه که کمتر از یک درصد جمعیت کشور به بیماری مزمن هپاتیت B و کمتر از ۰.۲ (دو دهم) درصد نیز به هپاتیت مزمن C مبتلا هستند.

زندانیان، افراد دارای رفتارهای پرخطر جنسی، افرادی که مواد مخدر تزریق یا استنشاق می‌کنند جزو گروه‌های پرخطر هپاتیت B و C  به حساب می‌آیند.

به‌دلیل این‌که این احتمال وجود دارد گروه‌های پرخطر نتوانند هزینه درمان هپاتیت B را پرداخت کنند، درمان این بیماری را برای گروه‌های پرخطر رایگان کرده‌ایم. هم‌چنین درمان هپاتیت C به‌صورت رایگان انجام می‌شود و ایران نخستین کشوری است که درمان این بیماری را به‌صورت رایگان انجام می‌دهد.

توزیع داروی درمان هپاتیت C به میزان کافی در سطح دانشگاه‌های علوم‌پزشکی انجام شده است. برخی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، داروی مازاد برای هپاتیت B دارند. من از تمام افرادی که رفتار پرخطر داشته‌اند یا از ابتلا به هپاتیت اطمینان خاطر دارند، درخواست می‌کنم به مراکز درمانی مراجعه کنند تا با استفاده از کیت‌های تشخیص مولکولی از بیماری خود اطمینان خاطر داشته‌باشند و برای درمان اقدام‌ کنند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر