پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
26.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاپیشرفت در تشخیص استرس با دستگاه پیشرفته اندازه‌گیری کورتیزول

پیشرفت در تشخیص استرس با دستگاه پیشرفته اندازه‌گیری کورتیزول

پیشرفت در تشخیص استرس با دستگاه پیشرفته اندازه‌گیری کورتیزول

استرس یک دشمن نامرئی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، اما یک کشف علمی جدید ممکن است دیدن و مبارزه با آن را آسان‌تر کند. محققان یک حسگر پیشرفته ساخته‌اند که می‌تواند سطح کورتیزول را با دقت قابل‌توجهی اندازه‌گیری کند و به‌طور بالقوه ابزار جدیدی را در مبارزه با مشکلات سلامتی مرتبط با استرس ارائه دهد.

کورتیزول، که اغلب به‌عنوان “هورمون استرس” شناخته می‌شود، نقش مهمی در پاسخ بدن ما به استرس دارد. کورتیزول عملکردهای مختلف بدن از جمله متابولیسم، پاسخ ایمنی و فشار خون را تنظیم می‌کند. با این‌حال، افزایش طولانی‌مدت سطوح کورتیزول می‌تواند منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی، از جمله اضطراب، افسردگی، مشکلات قلبی‌عروقی و عملکرد ضعیف سیستم ایمنی شود.

تاکنون، اندازه‌گیری سطح کورتیزول یک فرآیند زمان‌بر و پرهزینه بوده و اغلب به آنالیز آزمایشگاهی نمونه‌های خون، بزاق دهان یا ادرار نیاز داشته است. حسگر جدید با ارائه روشی سریع، مقرون‌به‌صرفه و بسیار دقیق برای تشخیص کورتیزول، این الگو را تغییر می‌دهد.

قلب این فناوری جدید در طراحی منحصر به فرد آن نهفته است. دانشمندان دانشگاه ژی‌آن جی‌یوتانگ-لیورپول و دانشگاه آبرتای با استفاده از یک الکترود طلا حاوی مولکول‌های خاصی که می‌تواند کورتیزول را جذب و مقیّد کند، حسگری ایجاد، و سپس لایه‌ای از آنتی‌بادی‌ها را اضافه کردند که به‌طور ویژه برای شناسایی مولکول‌های کورتیزول طراحی شده بود. این ترکیب به حسگر اجازه می‌دهد تا کورتیزول را با حساسیت بی‌سابقه‌ای تشخیص دهد.

برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، این ابزار می‌تواند بینش‌های ارزشمندی را در مورد الگوهای استرس بیماران ارائه دهد و راهبردهای درمانی شخصی‌شده‌تر و مؤثرتر را امکان‌پذیر سازد. این می‌تواند به‌ویژه در مدیریت بیماری‌ای‌ مانند سندرم کوشینگ یا بیماری آدیسون که در آن سطوح غیرطبیعی کورتیزول نقش مهمی ایفا می کند، مفید باشد.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر