یکشنبه 1 مهر 1403
28.9 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهازنان یائسه مراقب باشند/ هشدار در مورد یک علامت کمتر شناخته‌شده...

زنان یائسه مراقب باشند/ هشدار در مورد یک علامت کمتر شناخته‌شده یائسگی

زنان یائسه مراقب باشند/

هشدار در مورد یک علامت کمتر شناخته‌شده یائسگی

گرگرفتگی و تعریق شبانه از معروف‌ترین عوارض یائسگی هستند. اما کارشناسان هشدار داده‌اند که به دندان‌ها و لثه‌های خود هم توجه کنید.

تغییرات هورمونی – عمدتاً کاهش شدید استروژن – می تواند تراکم استخوان و تولید بزاق دهان را کاهش دهد و موجب آسیب به لثه‌ها شود.  یائسگی زمانی اتفاق می‌افتد که یک زن، ۱۲ ماه متوالی را بدون قاعدگی بگذراند.

متخصصان دانشگاه بهداشت تگزاس در سن آنتونیو می‌گویند:

برخی از مشکلات دندانی مرتبط با هورمون ممکن است در دوران پیش از یائسگی یعنی زمانی که تخمدان‌ها به تدریج استروژن کمتری تولید می‌کنند، شروع شود. یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها کاهش بزاق «یکی از مهم‌ترین مایعات در بدن» است.

هنگامی‌که جریان بزاق کُند می‌شود، می‌تواند باعث خشکی دهان شده که خطر بیشتری برای التهاب دهان، عفونت‌‌های قارچی دهان و ایجاد حفره در دندان‌ها دارد. این خطرات زمانی بیشتر می‌شود که افراد داروهای فشار خون بالا یا دیابت را مصرف کنند که هم‌چنین می‌تواند باعث خشکی دهان شود.

بزاق کمتر به معنای کاهش آنزیم‌های کُشنده باکتری و مواد معدنی تقویت‌کننده دندان نیز است. با خشک‌شدن دهان، آن باکتری‌ها تکثیر، و افراد، بیشتر مستعد پوسیدگی دندان می‌شوند. اگر پوسیدگی بدتر شود، از دست‌دادن دندان امکان‌پذیر است.

به گفته کارشناسان، اولین خط دفاعی در برابر این خطر یائسگی، بهداشت و تغذیه خوب دهان و دندان است:

رژیم غذایی متعادل و کم‌شیرینی و غذاهای سرشار از کلسیم داشته باشید. دست‌کم دو بار در روز با دقت با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و به‌طور منظم از نخ‌دندان استفاده کنید. مسواک برقی می‌تواند مفیدتر از مسواک‌زدن دستی باشد.

درمان خشکی دهان در اولویت است. پس آب زیاد بنوشید. افراد هم‌چنین می‌توانند از اسپری‌های ضد خشکی دهان، قرص‌های مکیدنی یا شستشو‌دهنده‌های بدون نسخه استفاده کنند. در موارد شدید نیز می‌توانند از دندانپزشک خود در مورد داروهای تجویزی که میزان بزاق دهان را افزایش می‌دهند اما معمولا عوارض جانبی دارند، سوال کنند.

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر