جمعه 27 مهر 1403
25.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهامرگ ۱۸ نفر بر اثر هاری در کشور در سال ۱۴۰۲

مرگ ۱۸ نفر بر اثر هاری در کشور در سال ۱۴۰۲

مرگ ۱۸ نفر بر اثر هاری در کشور در سال ۱۴۰۲

رئیس اداره بیماری‌های زئونوز (بیماری‌های مشترک میان حیوان و انسان) وزارت بهداشت با بیان این‌که هاری یک بیماری ویروسی است، گفت:

هاری از حیوانات گوشتخوار به سایر حیوانات و به‌ویژه انسان‌ها منتقل می‌شود. برخی کشورها توانسته‌اند با راهکارهایی مانند «واکسیناسیون حیوانات وحشی» و «کنترل بیماری در میان حیوانات اهلی» بیماری هاری را کنترل کنند. اگرچه موارد ابتلای انسانی به هاری در کشور اندک است، اما به‌دلیل موقعیت جغرافیایی کشور نتوانسته‌ایم این بیماری را حذف‌ کنیم.

دکتر محمدرضا شیرزادی درباره میزان ابتلا به هاری در کشور تصریح کرد: ۱۸ مورد ابتلا به هاری طی سال گذشته ثبت‌ شده که تمام این افراد جان خود را از دست داده‌اند. هم‌چنین از ابتدای سال جاری تا به امروز، ۱۰ نفر به هاری مبتلا شده‌اند.

آموزش در ارتباط با بیماری هاری حائز اهمیت است. نکته مهم و اساسی این است که اگر فردی مورد گزش حیوانی قرار گرفتت می‌بایست به مراکز درمانی مراجعه‌ کند. بیش از ۷۰۰ مرکز پیشگیری از هاری در کشور وجود دارد و تمام این مراکز به صورت ۲۴ ساعته ارائه خدمت می‌کنند. اگرچه خدمات شست‌وشو، تزریق واکسن و سرم، گران هستند اما مراکز پیشگیری از هاری این خدمات را به‌صورت رایگان انجام می‌دهند.

باوجودِ‌این‌که مراکز پیشگیری از هاری نسبت به ارائه خدمات خدمات شست‌وشوی زخم، تزریق واکسن و سرم اقدام می‌کنند اما آموزش جامعه به منظور پیشگیری از هاری، مهم‌ترین مولفه برای کنترل و حذف این بیماری است.

فقط گزش حیوان سبب انتقال هاری نمی‌شود بلکه خراشیدگی نیز می‌تواند این بیماری را به انسان منتقل‌ کند. از ابتدای سال تا به امروز، حدود ۱۸۰هزار مورد به‌دلیل حیوان‌گزیدگی به مراکز پیشگیری از هاری مراجعه‌ کرده‌اند که اقدامات تزریق واکسن و سرم و شست‌وشو برای آن‌ها انجام شده است.

نکته مهم و اساسی این است که آموزش لازم باید در اختیار جامعه قرار گیرد و انسان‌ها باید بدانند که تمام حیوانات سالم نیستند و با توجه به این‌که گرایش جامعه برای نگهداری از حیوانات‌ خانگی افزایش یافته، آموزش‌های لازم درباره چگونگی نگهداری از حیوانات مانند تزریق واکسن به صاحبان حیوانات در اختیار جامعه قرار گیرد. حیوانات خانگی مانند سگ و گربه دارای عفونت‌های انگلی هستند که قابلیت انتقال به انسان‌ها را دارند و به‌همین دلیل واکسیناسیون حیوانات خانگی مهم قلمداد می‌شود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر