جمعه 27 مهر 1403
25.4 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاویژگی سوش‌های جدید کرونا چیست؟ 

ویژگی سوش‌های جدید کرونا چیست؟ 

ویژگی سوش‌های جدید کرونا چیست؟ 

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی درباره سوش‌های جدید کرونا و هم‌چنین همپوشانی آن با آنفلوآنزا و سرماخوردگی گفت:

 به‌نظر می‌رسد سوش‌های جدید کروناویروس از قدرت «ایمنی‌گریزی» و «حد انتقال» بیشتری برخوردار هستند. در حال حاضر، سوش KP۳، سویه غالب جهانی است و دو «جهش» نسبت سوش‌های گذشته دارد. دو جهش ژنی، فرصت بیشتری را برای انتقال در اختیار سوش KP۳ قرار می‌دهد و ایمنی‌گریزی بیشتری دارد.

دکتر علیرضا زالی افزود: کماکان افراد بالای ۶۵ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم، دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی‌-عروقی و کسانی که از داروهای نقص سیستم ایمنی استفاده‌ می‌کنند، می‌بایست پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت‌ کنند. اگر افراد بالای ۶۵ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم، دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی‌-عروقی و کسانی که از داروهای نقص سیستم ایمنی استفاده‌ می‌کنند حتی به بیماری کرونا مبتلا نشوند، شانس ابتلا به آنفلوآنزا و سایر ویروس‌ها را دارند.

مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، سالمندان، مبتلایان آسم و بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌بایست واکسن آنفلوآنزا را تزریق‌ کنند. اواخر شهریور ماه و هفته‌های آغازین مهر ماه، زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوانزا است؛ چرا که حداقل دو هفته زمان می‌برد که ایمنی فراهم‌ شود. اگر واکسن در زمان طلایی تزریق نشود، این احتمال وجود دارد که در زمان اوج بیماری آنفلوآنزا اثربخشی نداشته‌ باشد.

برخی تصور می‌کنند در صورت تزریق  واکسن آنفلوآنزا به سرماخوردگی مبتلا نمی‌شوند که یک تصور نادرست است. ویروس‌های سرماخوردگی با ویروس‌های آنفلوآنزا متفاوت‌ هستند. هدف از تزریق واکسن آنفلوانزا، عدم ابتلا به سرماخوردگی نیست بلکه عدم ابتلا به آنفلوآنزای فصلی است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر