جمعه 27 مهر 1403
19.8 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادها هورمون لپتین می‌تواند نقش کلیدی در کاهش خطر زوال‌عقل داشته باشد

 هورمون لپتین می‌تواند نقش کلیدی در کاهش خطر زوال‌عقل داشته باشد

 هورمون لپتین می‌تواند نقش کلیدی در کاهش خطر زوال‌عقل داشته باشد

همان هورمونی که افراد را از پُرخوری و افزایش وزن باز می‌دارد، ممکن است از افراد مسن در برابر ابتلا به بیماری آلزایمر نیز محافظت کند. محققان ارتباط بالقوه‌ای بین لپتین، هورمونی که در تنظیم اشتها نقش دارد و سلامت مغز در بزرگسالان میانسال کشف کرده‌اند.

این تحقیق نشان می‌دهد که سطوح بالاتر لپتین در خون ممکن است با حفظ بهتر ماده سفید در مغز ارتباط داشته باشد و به‌طور بالقوه خطر زوال‌عقل را در آینده کاهش دهد. لپتین که اغلب به عنوان “هورمون سیری” شناخته می‌شود، عمدتا به دلیل نقش‌اش در تنظیم گرسنگی و متابولیسم شناخته شده است. به زبان ساده، این هورمون ترشح می‌شود تا میزان انرژی مصرفی بدن و مقدار غذایی که می‌خوریم را متعادل نگه دارد.

با این‌حال، این مطالعه جدید خواص بالقوه محافظت عصبی آن را به‌ویژه در حفظ یکپارچگی ماده سفید -بافت مغز مسئول اتصال مناطق مختلف و تقویت ارتباط بین آن‌ها- آشکار می‌کند.

نویسندگان این مطالعه ۲۲۶۲ بزرگسال میانسالِ از نظر شناختی سالم را با میانگین سنی ۴۰ سال بررسی کردند. از این شرکت کنندگان، ۲۰۲۸ نفر نیز تحت اسکن MRI مغز قرار گرفتند. محققان سطوح لپتین و گیرنده محلول آن را اندازه‌گیری، و معیاری به نام شاخص لپتین آزاد (FLI) را محاسبه کردند که نشان می‌دهد واقعاً چقدر لپتین برای استفاده بدن در دسترس است.

این تیم با استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته، نشانگرهای مختلف سلامت مغز، از جمله حجم کل مغز، حجم ماده خاکستری و یکپارچگی ماده سفید را ارزیابی کردند. آن‌ها دریافتند که افراد با میزان بالاتر لپتین در خون – که تیم آن را از طریق حضور سطوح پایین‌تر گیرنده لپتین محلول و FLI بالاتر تعیین کرد – یکپارچگی ماده سفید بهتری را نشان دادند.

یکپارچگی ماده سفید برای عملکرد شناختی بسیار مهم است، زیرا به بخش‌های مختلف مغز اجازه می‌دهد به‌طور موثر ارتباط برقرار کنند. آن را به‌عنوان بزرگراه اطلاعاتی مغز در نظر بگیرید – زمانی‌که در شرایط خوبی قرار دارد، اطلاعات به‌سرعت و با دقت بین نواحی مغز حرکت می‌کنند. هنگامی‌که ماده سفید شروع به زوال می‌کند، می‌تواند باعث زوال شناختی و اَشکال مختلف زوال‌عقل از جمله بیماری آلزایمر شود./  نشریه Alzheimer’s & Dementia

انتهای پیام

انتشار این مطلب با ذکر منبع «دنیای سلامت و دارو» بلامانع است.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر