پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
26.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاعدم تناسب بین اهدا و درخواست خون در تهران

عدم تناسب بین اهدا و درخواست خون در تهران

عدم تناسب بین اهدا و درخواست خون در تهران

دکتر سید منتظر شبَّر، مدیرکل انتقال خون استان تهران با بیان این‌که در حال حاضر میزان اهدای خون‌مان در تهران با میزان درخواست خون متناسب نیست، گفت:

 

انتقال خون استان تهران، پایگاه‌های اهدای خون را در ساعات شب نیز فعال کرده تا روزه‌دارانی که تمایل به اهدای خون دارند، بتوانند در ساعات بعد از افطار به مراکز اهدای خون مراجعه کنند. یکی دیگر از دلایل کاهش اهدای خون مصادف‌شدن ماه مبارک رمضان با تعطیلات نوروزی است.

با پایان تعطیلات نوروزی به یک‌باره تعداد جراحی‌ها بالا می‌رود، بیماران نیازمند خون و فرآورده‌های آن مانند بیماران تالاسمی و … به تهران بازگشته و با درخواست زیادی برای دریافت خون و فرآورده‌های آن مواجه می‌شویم.

نیاز به خون و فرآورده‌های آن مستمر و همیشگی است. باید توجه کرد که تنها منبع دریافت خون، انسان‌ها هستند و به‌هیچ عنوان ماده‌ دیگری قابل‌جایگزینی با خون نیست. بحث اهدای پلاکت نیز بسیار مهم است و برخی بیماران مانند مبتلایان به سرطان نیاز حیاتی به پلاکت دارند. باید توجه کرد که عمر پلاکت سه روز است و تقریبا ما به‌صورت روزانه پلاکت را دریافت و توزیع می‌کنیم. بنابراین مردم به بحث اهدای پلاکت هم توجه داشته باشند. در عین‌حال یکی از فرآورده‌هایی که از خون اهدایی جدا می‌شود، پلاکت است که به‌صورت روزانه استفاده می‌شود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر