پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
26.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهادانشمندان ابرهای حامل باکتری‌های مقاوم به دارو را کشف کردند

دانشمندان ابرهای حامل باکتری‌های مقاوم به دارو را کشف کردند

دانشمندان ابرهای حامل باکتری‌های مقاوم به دارو را کشف کردند

حتی ابرها نیز از باکتری‌های مقاوم به دارو در امان نیستند. این موضوعی است که دانشمندان به‌تازگی هنگام بررسی توده‌های قطرات آب معلق در هوا کشف کرده‌اند.

در مطالعه‌ای که در نشریه Science of The Total Environment منتشر شد محققان دانشگاه لاوال در شهر کبک و دانشگاه کلرمون اُورن در مرکز فرانسه، ژن‌های باکتری مقاوم به دارو را در نمونه‌های ابر کشف کردند.

تیمی متشکل از دانشمندان کانادایی و فرانسوی این نمونه‌ها را در یک ایستگاه تحقیقاتی جوّی در ارتفاع ۱۴۵۶ متری (۴۸۰۶ فوت) بالاتر از سطح دریا در قله Puy de Dome “آتشفشانی خاموش در مرکز فرانسه” پیدا کردند. پس از آنالیز داده‌های جمع‌آوری‌شده بین سپتامبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۱ این تیم بین ۳۳۰ تا بیش از ۳۰ هزار باکتری در هر میلی‌لیتر آب در ابر یا به‌طور متوسط هشت هزار باکتری در میلی‌لیتر یافت.

در طول بررسی نمونه‌ها آن‌ها هم‌چنین ۲۹ زیرگروه ژن مقاوم به دارو را در باکتری‌ها شناسایی کردند. این بدان معنا است که این باکتری‌ها ممکن است قبلا معرض آنتی‌بیوتیک قرار گرفته باشند.

فلورنت رُسی، نویسنده اصلی این مقاله در گزارشی گفت: این باکتری‌ها معمولا روی سطح پوشش گیاهی مانند برگ‌ها یا در خاک زندگی می‌کنند. ما متوجه شدیم آن‌ها توسط باد به جوّ منتقل می‌شوند و می‌توانند مسافت‌های طولانی – در سراسر جهان – را در ارتفاعات بالا در ابرها طی کنند.

مقامات بهداشتی قبلا در مورد این نگرانی مهم بهداشتی جهانی هشدار داده‌اند و افزایش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها را در مراقبت‌های بهداشتی و کشاورزی مقصر دانسته‌اند.

مشابه آزمایش فاضلاب به‌دنبال کووید۱۹ و سایر میکروب‌ها، پایش اتمسفر می‌تواند به هدایت مقام‌های بهداشتی به مکان‌هایی با تعداد زیادی باکتری مقاوم به دارو کمک کند.

با این‌حال، این مطالعه اثرات بالقوه وجود باکتری‌هایی با مقاومت دارویی بر روی سلامتی را در جوّ نشان نداد. محققان تخمین زدند که تنها ۵ تا ۵۰ درصد از عوامل بیماری‌زا می‌توانند در ابرها زندگی کرده و به‌طور بالقوه فعال باشند.

رُسی توضیح داد: جوّ برای باکتری‌ها بسیار پرتنش است و بیشتر باکتری‌هایی که ما پیدا کردیم باکتری‌های محیطی بودند (یعنی باکتری‌هایی که نه در بدن موجودات زنده بلکه در محیط زندگی می‌کنند). بنابراین مردم نباید از قدم‌زدن در زیر باران واهمه داشته باشند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر