پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
26.7 C
Tehran
خانهمقالات علمی داروییآلرژی غذایی: آزمایش، مدیریت و درمان

آلرژی غذایی: آزمایش، مدیریت و درمان

آلرژی غذایی: آزمایش، مدیریت و درمان

طبق اظهار نظر کالج آلرژی، آسم، و ایمنی‌شناسی آمریکا (ACAAI) آلرژی غذایی یک پاسخ ایمنی غیرطبیعی به یک پروتئین غذایی خاص است. وقتی سیستم ایمنی یک پروتئین غذایی را خطرناک تشخیص می‌دهد، واکنش آلرژیک ایجاد می‌شود. علائم آلرژی می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد؛ از جمله کهیر، خارش، تورم، و… برخی افراد نیز ممکن است آنافیلاکسی را تجربه کنند – یک واکنش به‌طور بالقوه تهدیدکننده زندگی که می‌تواند باعث کاهش ناگهانی فشار خون، مشکل در تنفس، و از دست‌دادن هوشیاری در فرد شود -.

طیف وسیعی از غذاها می‌توانند باعث ایجاد آلرژی غذایی شوند، اما طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هشت ماده غذایی بیشترین واکنش‌های آلرژی غذایی را ایجاد می‌کنند:

*شیر

*تخم‌مرغ

*بادام زمینی

*آجیل درختی

*گندم

*سویا

*ماهی

*صدف

حتی مصرف مقادیر کمی از این مواد نیز می‌تواند موجب واکنش آلرژیک در افراد حساس شود. بنابراین، خواندن برچسب‌های موادغذایی به‌منظور جلوگیری از انتقال اثرات مضر بسیار مهم است.

برای کمک به محافظت از مبتلایان به آلرژی غذایی، قانون برچسب‌گذاری مواد آلرژی‌زا و حمایت از مصرف‌کننده (FALCPA) در سال 2004 وضع شد. این قانون از تولیدکنندگان مواد غذایی می‌خواهد که با زبانی ساده، هشت ماده آلرژی‌زای یادشده را بر روی برچسب‌های محصولات درج کنند تا شناسایی غذاهای به‌طور بالقوه آلرژی‌زا برای مصرف‌کنندگان آسان‌تر شود. قانون هم‌چنین ملزم کرده که تولیدکنندگان مواد غذایی هر گونه ترکیبی که از این آلرژن‌ها به دست می‌آید را نیز فهرست کنند.

دلایل دقیق آلرژی غذایی هنوز به‌طور کامل شناخته نشده است اما عوامل متعددی ممکن است خطر ابتلا به آلرژی غذایی را افزایش دهند. مقاله‌ای که در نشریه بین‌المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی ( International Journal of Environmental Research and Public Health) منتشر شد نشان می‌دهد که برخی از رایج‌ترین عوامل خطر آلرژی غذایی که به رسمیت شناخته شده‌اند عبارتند از: ژنتیک، سن، عوامل محیطی، و فلور میکروبی دستگاه گوارش.

طبق اعلام کلینیک مایو برخی از علائم رایج آلرژی غذایی: گزگز یا خارش دهان- ایجاد کهیر- خارش یا اگزما- تورم لب‌ها، صورت گلو یا سایر قسمت‌های بدن، خس‌خس سینه- گرفتگی سینه- مشکل در تنفس- شکم‌درد- حالت تهوع، استفراغ یا اسهال- احساس سرگیجه- حالت منگی یا غش‌کردن.

علائم آلرژی غذایی می‌تواند در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از مصرف یک غذای حساسیت‌زا رخ دهد و می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اگر شخصی علائم آلرژی غذایی را تجربه می‌کند ضروری است که به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشد.

تست آلرژی غذایی شامل روش‌های مختلفی برای شناسایی غذاهای خاصی است که ممکن است باعث ایجاد واکنش آلرژیک شوند. ACAAI نشان می‌دهد که رایج‌ترین روش‌ها برای تشخیص آلرژی‌های غذایی شامل تست خراش پوست، آزمایش خون، و چالش‌های غذایی خوراکی است.

اجتناب از مصرف غذاهای آلرژی‌زا مؤثرترین راه برای مدیریت آلرژی غذایی است. این ممکن است مستلزم خواندن دقیق برچسب‌های مواد غذایی، پرسش در مورد مواد تشکیل‌دهنده، و آماده‌شدن اضطراری در صورت مواجهه تصادفی با یکی از مواد آلرژی‌زا باشد. در این شرایط بسیار مهم است که بتوانید علائم یک واکنش آلرژیک را تشخیص دهید و به درمان مناسب مانند اپی‌نفرین دسترسی داشته باشید. کلینیک کلیولند نشان می‌دهد که سایر درمان‌های آلرژی غذایی ممکن است شامل داروهایی برای مدیریت علائم و ایمونوتراپی و افزایش تدریجی قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها برای کمک به حساسیت‌زدایی از سیستم ایمنی باشد.

اگر مشکوک به آلرژی غذایی خود یا فرزندتان هستید، برای تشخیص و مدیریت مناسب با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر