پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
26.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاسکونت ۴۲ درصد متخصصان در ۵ کلانشهر

سکونت ۴۲ درصد متخصصان در ۵ کلانشهر

سکونت ۴۲ درصد متخصصان در ۵ کلانشهر

رئیس کل سازمان نظام پزشکی درباره لزوم توزیع عادلانه پزشکان و دسترسی به پزشک در تمام مناطق و عدم تمرکز در مناطق برخوردار گفت:

سال ۵۷ و اوایل انقلاب، ۴۵ نفر جراح مغز و اعصاب در کشور داشتیم که جمعیت آن‌ها ۱.۲ به ازای هر میلیون نفر جمعیت بود. این درحالی است که توصیه سازمان جهانی بهداشت ۴.۵ به ازای هر میلیون نفر جمعیت و نورم جهانی آن نیز ۶.۳ به ازای هر میلیون نفر جمعیت است. در حال حاضر آمار جراحان مغز و اعصاب در کشور ۱۳ به ازای هر میلیون نفر جمعیت است؛ یعنی بیش از دو برابر نرم جهانی. ۳۵ مرکز پرورش جراح مغز و اعصاب نیز داریم که این آمار حاکی از آن است که جامعه پزشکی در بحث پرورش نیروی تخصصی و فوق تخصصی عالی کار کرده است.

دکتر محمد رئیس‌زاده افزود: درصد قابل توجهی از این پزشکان و شاید بیش از ۴۰ درصد آن‌ها در شهرهای بزرگ ساکن هستند. بنابراین توزیع نامتناسب نیروی تخصصی را قبول داریم؛ به‌طوری که ۴۲ درصد متخصصان ما در پنج کلانشهر ساکن هستند. بر این اساس ضمن این‌که قبول داریم توزیع خوب نیست اما این‌که چرا متخصصان بعد از گذراندن طرح‌شان در منطقه خدمت خود ماندگار نمی‌شوند، دلایل متعددی دارد. در این زمینه باید آمایش صورت گیرد و متاسفانه تسهیلات لازم برای ماندگاری پزشکان در شهرهای کوچک فراهم نشده است.

انتهای پیام

 

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر