پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
26.7 C
Tehran
خانهاخبار و رویدادهاهورمون استرس در دوران بارداری ممکن است رشد اولیه زبان را در...

هورمون استرس در دوران بارداری ممکن است رشد اولیه زبان را در کودکان بهبود بخشد

هورمون استرس در دوران بارداری ممکن است رشد اولیه زبان را در کودکان بهبود بخشد

بر اساس تحقیقاتی که در تاریخ ۱۳ مِه در بیست‌و‌پنجمین کنگره اروپایی غدد درون‌ریز در استانبول ارائه شد، سطوح بالای هورمون استرس کورتیزول در طول سه ماهه سوم بارداری ممکن است مهارت‌های گفتاری و زبانی را در سه سال اول زندگی کودک بهبود بخشد. این یافته‌ها به محققان کمک می‌کند تا نقش کورتیزول در رشد جنین و کودک را بیشتر درک کنند.

رشد زبان در دوران کودکی می‌تواند نشان دهد که سیستم عصبی کودک در رحم چقدر خوب رشد کرده است. قرار گرفتن در معرض کورتیزول  – یک هورمون استروئیدی که به بدن کمک می کند به استرس واکنش نشان دهد – قبل از تولد، رشد جنین را هدایت می‌کند و هم‌چنین بر رشد مغز او تأثیر می‌گذارد. با این حال، اثرات کورتیزول بر رشد اولیه زبان ناشناخته باقی مانده است.

در این مطالعه، محققان بیمارستان دانشگاه اودنسی داده‌های مربوط به سطوح کورتیزول ۱۰۹۳ زن دانمارکی را در سه ماهه سوم بارداری و مهارت‌های گفتاری و زبانی ۱۰۹۳ کودک دانمارکی ۱۲ تا ۳۷ ماهه از گروه Odense Child را تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها دریافتند که پسرانی که در رحم مادر در معرض سطوح بالای کورتیزول قرار می‌گیرند می‌توانند کلمات بیشتری را در سنین ۱۲ تا ۳۷ ماهگی بیان کنند، در حالی‌که دختران در سنین ۱۲ تا ۲۱ ماهگی در درک کلمات بیشتر، بهتر عمل می‌کنند.

به گفته محققان این پژوهش: ما به یک گروه مطالعاتی بزرگ، روش‌های تجزیه و تحلیل با کیفیت بالا و متغیرهای کمکیِ مرتبط دسترسی داشته‌ایم که باعث شد مطالعه ما سهم مهمی در درک فیزیولوژیکی قرار گرفتن مادر در معرض کورتیزول در تکوین جنین و رشد کودک داشته باشد.

انتهای پیام

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

محبوب ترین

نظرات اخیر